Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Branschen välkomnar fortsatt supermiljöbilspremie

Publicerad: 21 Oktober 2014, 08:57

Supermiljöbilspremien blir kvar ett tag till, enligt regeringens budgetbesked. – Många i bilhandeln går på tå och väntar. Supermiljöbilshandeln har nästan kollapsat senaste tiden så där finns ett uppdämt behov av premien, säger Fores vd Mattias Goldmann.


Ämnen i artikeln:

ForesStefan LöfvenÅsa RomsonMiljöaktuellt

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 21 oktober.

I dagens DN Debatt presenterar statsminister Stefan Löfven (S) och klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) en rad miljönyheter från budgeten som släpps på torsdag. Där nämns det redan utlovade bonus-malus-systemet för bilar som ska införas framöver, följt av den något svårtydda meningen ” I avvaktan på att detta kan genomföras behålls en premie till bilar med mycket låga utsläpp av koldioxid.”

Enligt Mattias Goldmann, vd på Fores, som fått besked från personer med god insyn i processen, innebär detta att supermiljöbilspremien blir kvar. Nivån blir densamma som idag – 40 000 kronor och eftersom alliansen också är för premien lär förslaget gå igenom riksdagen, påpekar Goldmann som välkomnar beskedet.

– Många i bilhandeln går på tå och väntar. Supermiljöbilshandeln har nästan kollapsat senaste tiden så där finns ett uppdämt behov av premien, säger han till Miljöaktuellt.

Flera personer som köpt premieberättigade bilar under 2014 står nu på kö för att få ersättningen eftersom pengarna inte räckt till. Inför valet lovade Alliansen att avsätta mer pengar även för i år och Mattias Goldmann berättar att han fått indikationer på att även den här regeringen ska se till att alla som står i kö får pengar.

Ronny Svensson, vd på Ynnor som är ett konsultföretag för tjänstebilar, menar att dagens besked kommer påverka företagens vilja att köpa in laddhybrider eftersom livscykelkostnaden nu sänks.

– Det blir lättare för företagen att köpa de här bilarna, de är ju så dyra när det kommer till själva inköpsbiten.

Löfven och Romson presenterar även fler budgetnyheter. Ett ekonomiskt stöd för kommuners lokala klimatinvesteringar där 200 miljoner kronor avsätts för 2015 och 600 miljoner kronor årligen under 2016-2018. En statlig medfinansiering på 500 miljoner kronor årligen avsätts 2015-2018 till lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik i tätort. Därtill ska regeringen införa en avståndsbaserad vägslitageskatt som även ska omfatta utländska åkare, ambitionen är att det ska ske under mandatperioden.

Läs hela debattartikeln här.

Vet du att…
klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) kommer och talar på Miljöaktuellts och Naturvårdsverkets konferens
Klimatforum den 13 november.

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.