Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Bred samsyn: Dags för 2030-färdplan”

Publicerad: 15 Mars 2016, 06:05

DEBATT/SLUTREPLIK Klimatutmaningen är akut och transportsektorn måste snabbt ställa om i hållbar riktning, skriver Jakob Lagercrantz, projektledare på 2030-sekretariatet och Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores.


”Vi delar kritiken”. Det är de tre viktigaste orden i Transportföretagens och Svenskt Näringslivs replik på vår debattartikel (Miljöaktuellt, 9 mars). Därmed är enigheten nu massiv om att Sveriges framtida infrastruktur måste diskuteras i bredare kretsar, under längre tid och med ett underlag som inkluderar Sveriges klimatmål och hur de ska nås. I avvaktan på att regeringen tar ett sådant initiativ kan vi själva konstatera inom vilka områden det råder bred samsyn, för politiken att ta till sig.

”Transporter genererar otvetydigt stora positiva värden”, slår debattörerna fast. Vi delar helt den insikten och bistår gärna om någon verklighetsfrånvänd miljöaktör till äventyrs säger motsatsen. Värdet av transporten kan ofta öka om det sker på annat sätt. Även om lastbilstransporter kommer att fortsätta dominera, kan överflyttning till sjö- och järnvägstransporter bidra mer till tillväxten, medan den som ibland transporterar sig via bredbandet i stället för att fysiskt resa till jobbet ökar andelen produktiv tid. Vi behöver bättre verktyg för att systematiskt öka värdet av transporterna, och här samverkar vi gärna.

”Endast genom ett brett samarbete” kan vi nå målen, anger Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. Vi är eniga – det är själva utgångspunkten för 2030-sekretariatet! Nationellt bör transportarbetet bland annat vidgas med beteendeaktörer som kan bidra till minskade transportbehov genom smartare lösningar. Internationell bör Sverige bli ett globalt competence center för fossiloberoende fordonsflotta – gärna med Transportföretagen och Svenskt Näringsliv som aktiva aktörer.

”Nollvisionsarbete efter förebild från trafiksäkerheten” föreslår de båda aktörerna för transporternas klimatpåverkan. Vi är, tvärtemot vad som antyds i debattartikeln, eniga – slå fast klimatmålen i lag, inför delmål och kontrollstationer, och fördela ansvaret mellan berörda aktörer. Energimyndigheten har nu påbörjat ett sådant arbete på myndighetsnivå, och vi, Energiforsk, Sweco och VTI har fått stöd för att ta fram en plan för övriga samhället, med öppning för intresserade att ansluta sig.

Utifrån huvudområdena Bilen, Bränslet & Beteendet rapporterar 2030-sekretariatet måluppfyllelsegrad för över 30 indikatorer, där några ser ut att gå bättre än vad som krävs för måluppfyllelse, medan andra har svårare att leverera – inte märkligt och inget skäl att avfärda målet, men en given öppning för Transportföretagen och Svenskt Näringsliv att föreslå omfördelningar av 2030-målets uppfyllande.

”Kostnaderna är ofullständigt beräknade” anger Transportföretagen och Svenskt Näringsliv kring 2030-målet om en fossiloberoende fordonsflotta. Det är bara delvis sant – Trafikverkets länge hemliga rapport innehåller just dessa beräkningar. Det visar att en snabb omställning totalt sett inte behöver vara dyrare än en långsam, och att vinsterna förstås främst uppstår om vi är tidigare ut än konkurrentländerna. Men dessa beräkningar måste kompletteras, granskas i en ordentlig remissomgång och sedan appliceras på infrastrukturpolitiken.

Transportföretagen och Svenskt Näringsliv bedyrar i sin replik sitt stora klimatengagemang. Det är bra. Men det är svårt att kombinera med att kalla Trafikverkets klimatbilaga och fossilfriutredningen för ”verklighetsfrämmande”. Sanningen är ju att klimatutmaningen är akut och att transportsektorn snabbt måste ställa om i hållbar riktning. Sju partier står bakom målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 – låt oss nu tillsammans förverkliga det!

Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatet
Mattias Goldmann, Fores

.

.

.

.

.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.