Klimat
Byggde elbil i garaget
Publicerad: 18 maj 2009, 10:31
Bosse Abrahamsson, fordonstekniker, ville ha en elbil. Så han byggde sig en av en Mazda 626.
Bosse Abrahamsson byggde sin elbil i sitt garage. Delarna och informationen om hur han skulle gå tillväga hittade han på nätet. Erfarenheterna efter att ha varit fordonstekniker i många år kom också väl till pass. Hela projektet har kostat cirka 100.000 kronor plus det han köpte bilen för.
Det började på 80-talet när tankarna om en elbil började ta form. Men då fanns det mest delar till eldrivna truckar.
– Jag tyckte att det borde vara möjligt att göra en eldriven bil, men det var svårt att få tag på information och delar på den tiden, säger Bosse Abrahamsson.
År 2008 genomförde han sin idé. En silvergrå Mazda 626, årsmodell 1996, fick bli försökskaninen.
– Det skulle inte vara som de flesta andra miljöbilar som ser ut som Kalle Anka bilar, säger Bosse Abrahamsson.
Ut med bensinmotorn, in med elmotorn och 12 stycken blybatterier som ger 144 volt.
Elmotorn som ersatt bensinmotorn.
– Blybatteri är lite gammalmodigt men kan bytas ut mot litiumbatterier, säger Bosse Abrahamsson.
Batterierna ligger i kofferten,
laddaren sitter på vänster sida.
Han fick också lov att köpa in en eldriven servopump, luftkompressor samt en värmefläkt och montera in i bilen. För att det skulle finnas servostyrning, värme och bromsar. Det tog trots allt småpill inte speciellt lång tid.
– Fyra månader tog det att sätta ihop allting och jag hann även med en upprustning av en veteranmoped, säger Bosse Abrahamsson.
Under huven på den färdiga bilen.
Bilen är inte till för motorvägen utan går 90 kilometer i timmen och fungerar annars som en helt vanlig personbil.
– De som åkt med eller kört den har blivit förvånade över hur lik den är en vanlig bil, säger Bosse Abrahamsson.
Bosse Abrahamsson undersöker nu om det finns något intresse av hans elbil eftersom han skulle vilja bygga fler.
– Det blir dyrt om jag ska ta pengar från egen ficka, jag kommer att behöva någon som vill köpa och någon som är villig att investera, säger Bosse Abrahamsson.
Fyra till fem mil är vad bilen kan avverka innan strömmen tar slut och då krävs en laddning på cirka sex timmar.
Josefin Söderström