Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

CDP: Fler företag lägger klimatansvar på styrelse och ledning

Publicerad: 4 November 2015, 12:52

Foto: Wikimedia Commons

CDP:s nya klimatrapport visar på en tydlig trend. Alltfler företag lägger ansvaret för klimatfrågor på bolagsstyrelsen eller på den seniora ledningen.


Den här artikeln publicerades i Miljöaktuellts omvärldsbevakning Miljöaktuellt Idag den 4 november.

Idag släppte organisationen Carbon Disclosure Project, CDP, sin årliga rapport om bolagens klimatarbete. Rapporten görs på uppdrag av 822 investerare som tillsammans förvaltar mer än 95 000 miljarder euro. Den baseras på de miljödata som CDP samlar in.

113 bolag hamnar på CDP:s så kallade A-lista över de högst rankade företagen. Av dem är fyra bolag nordiska, varav ett svenskt. Bolagen är: Billerudkorsnäs (svenskt), Kesko (finskt), Kone (finskt) och Telenor (norskt). Totalt har nästan 2 000 företag rapporterat in data till CDP. Även globala jättar finns med på A-listan, bland dem Apple, Microsoft och Google. För att hamna på listan ska företaget ha valt att göra sina miljödata tillgängliga för allmänheten via CDP och även ha minskat utsläppen med minst fyra procent senaste året. En poäng på minst 85 av 100 krävs också.

En tydlig trend som CDP-rapporten visar på är att alltfler företag lägger ansvaret för klimatfrågor på bolagsstyrelsen eller på den seniora ledningen, från 80 procent i fjol till 94 procent i år.
Fler företag försöker också uppmuntra medarbetare att ta ansvar genom olika typer av morötter, både ekonomiska och andra typer av belöningar. Här har det skett en ökning från 47 till 75 procent sedan förra året. En annan siffra som CDP lyfter är att 90 procent av företagen på global nivå i år vidtar åtgärder för att sänka sina koldioxidutsläpp, jämfört med 50 procent år 2010.

CDP:s Europachef Steven Tebbe kommenterar resultatet så här:
”Det är uppmuntrande att se att europeiska företag är starkt representerade på den globala A-listan. Den ambitiösa, långsiktiga EU-politiken har bidragit till att stimulera denna utveckling under de senaste årtiondena och hjälpt till att göra europeiska produkter och tjänster bland de mest effektiva och önskvärda i världen. Med tanke på dess historiska bidrag till klimatförändringen har dock EU en moralisk skyldighet att hitta lösningar. Även om dessa ambitioner utmanar den privata sektorn på kort sikt, kommer de att skapa högt kvalificerat arbete, innovation och konkurrenskraft på medellång och lång sikt. Ett viktigt nästa steg är EU:s direktiv som ska säkerställa en enhetlig, obligatorisk inrapportering av icke-finansiell information.”

Läs hela rapporten här (pdf).

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.