Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Centern väljer kritiserat pr-företag

Publicerad: 5 Juli 2012, 14:18

Pr-firman Prime har tagit emot miljoner från Svenskt Näringsliv för att få Centern att bli positiva till kärnkraft. Nu avslöjas att Centern valt Prime som ny PR-partner.


Det är tidningen Resumé som i Almedalen avslöjar att Centern anlitat Prime för att hjälpa till med sitt image-byggande. Det är samma pr-byrå som på uppdrag av Svenskt Näringsliv arbetat för att få Centern att svänga om i kärnkraftsfrågan. Aftonbladet, som avslöjade kopplingen mellan Svenskt Näringsliv och Prime i det som kallades "Primegate" 2010 berättade då också hur Prime på branschmöten i USA skrutit om bedriften att få ett svenskt parti att helt vända riktning kring kärnkraften.

Miljöaktuellt kontaktade Centerpartiets kommunikationschef Jenny Persson för att få en kommentar om valet av pr-byrå. Bland annat frågade vi hur diskussionerna gick innan man valde Prime med tanke på Primes kärnkraftslobbyng mot partiet.
– Prime är en av flera samarbetspartner och vi valde Prime för att vi tyckte att de kunde ge oss ett bra utifrån-in-perspektiv. Vi hade gjort en valanalys och vill bli tydligare i vår profilering.

Visst, men varför just Prime? Det finns ju många pr-firmor att vända sig till.
– De kunde ge oss bra metodstöd för mätningar och annat.

Men vilka diskussioner fördes innan ni valde Prime. Hur tänkte man till exempel om att Prime på uppdrag av Svenskt Näringsliv arbetat för att få er i Centerpartiet att bli positiva till kärnkraft?
– Som jag sa, Prime är en av flera samarbetspartner.

Men det var inte det jag frågade?

– Jag känner att jag inte kan kommentera din fråga.

Ni pratade i varje fall om Primes kärnkraftslobbying?
– Inga kommentarer.

Men ni kände i varje fall till Aftonbladets avslöjande och "primegate" innan ni valde byrå?
– Som jag sa, jag vill inte gå in på det.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.