Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Chalmers-teknik med järnkoll på föraren

Publicerad: 28 April 2009, 07:17

Safer ska utöka sin forskning på trafiksäkerhet. 2010 ska utrustning som håller stenkoll på föraren finnas i fler bilar.


Safer – Fordons och trafiksäkerhetscentrum – på Chalmers har idag 18 bilar med installerad övervakningsutrustning, 2010 ska det utökas till 150.

Med hjälp av sex stycken kameror, som är monterade på olika ställen i bilen, ska alla förarens rörelser följas. Även var du tittar någonstans ska avslöjas med hjälp av eyetracking. Två stycken infraröda lampor hjälper kamerorna med nattskiftet, skriver GP på måndagen.

GPS kommer också att finnas så forskarna vet var du varit någonstans. Accelerometrar har koll på hur du accelererat, bromsat samt vilka sidokrafter du utsatts för i svängar, fortsätter GP.

Hårddiskarna och gatewayen är gömda i bagageutrymmet

Bilen har också ett eget datasystem, vars signaler tas in av en gateway och sedan förs in i hårddiskar som är installerade på golvet i bagageutrymmet. Här samlas data som motorvarvtal, hastighet, rattutslag, gas, broms, koppling med mera, skriver GP.

Hårddiskarna bytts ut en gång i månaden och är, såklart, anpassade för att tåla kyla, värme samt stötar, fortsätter GP.

Det är tänkt att 2010 ska det finnas, i Sverige, 150 bilar (100 person- och 50 lastbilar) med den här utrustningen.

– Vi kommer att samla in data under ett år. Men förhoppningsvis kommer forskningen att fortsätta eftersom den här typen av data kan användas på andra områden inom trafiksäkerhet, säger Trent Victor, från Volvo Technology, forskningsledare för Safers projekt inom Field Operational Tests, FOT.

Vilka som ska köra med utrustningen är inget slumpmässigt urval.

– Det kommer att vara Volvobilar, främst tjänstebilar, samt Volvolastbilar. Alla som ska ha utrustningen finns i vårat register, säger Trent Victor.

Men det är trots allt människor som ska sitta bakom ratten. Finns det inte en risk att de kör bättre och säkrare när de får in sex kameror i bilen som följer varje rörelse de gör?

– Mycket intressant fråga. Här hänvisar jag till våra amerikanska kollegor som gjort studier på just detta. De har visat att i början kör föraren annorlunda men glömmer sedan bort kamerorna, säger Trent Victor.

Det finns några säkerhetssystem idag, som sitter i vissa bilar. Till exempel CWAB (Collision Warning with Brake Assist), om det är något större föremål, till exempel en stolpe, som börjar bli för närgånget blir det rena rama diskot bilen. Om föraren inte reagerar kommer bilen att bromsa automatiskt.

Datan analyseras när den kommer in till Safer

I slutänden är det tänkt att ett nytt säkerhetssystem ska utvecklas med hjälp av alla data som samlas in. Då kommer de system som redan finns idag uppdateras och även nya tillverkas. Vilka de kan bli är svårt att säga enligt Trent Victor.

– Vi får vänta på resultaten från våra analyser men ett system för säkrare körning i korsningar är aktuellt.

Slutligen, är inte 150 bilar ett ganska litet urval för forskning?

– Såklart skulle man vilja kunna involvera hur många bilar som helst. Men det är en enorm mängd data från 150 bilar som ska analyseras och lagras. Om vi skulle ha 2.500 bilar vore det inte möjligt att göra samma noggranna analyser, menar Trent Victor.

Josefin Söderström

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.