Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Christina Lindbäck: ”Urbaniseringen kräver nytänkande”

Publicerad: 5 Juni 2014, 11:02

Miljöaktuellt presenterar Sveriges bästa hållbarhetschefer. Christina Lindbäck på NCC är en av dem.


Ämnen i artikeln:

E-handelNccMiljöaktuellt

Energifrågan är stor inom bygg­sektorn, men hållbarhetsfrågor som affärsetik får allt större plats. Det anser NCC:s hållbarhetschef Christina Lindbäck.
– Det känns både roligt och inspirerande att vara en av sju finalister. Jag ser det som ett tecken på att NCC:s hållbarhetsarbete syns betydligt mer än tidigare.
– Vi verkar i en bransch där offentlig upphandling är en stor del. Om det sättet att efterfråga lösningar mest handlar om lägsta pris eller detaljpreciserad efterfrågan kanske våra hållbara lösningar inte kommer på tal. Vi som har höga ambitioner får då ta till andra metoder, som våra gröna anbud. I dem har vi erbjudit ett miljömässigt bättre erbjudande än vad som efterfrågats.

Högt ställda hållbarhetsmål går hand i hand med affärsmässig­heten, förtydligar hon.
– Många bra lösningar har kommit till genom det synsättet. Vi bygger till exempel odlingsbalkonger och har effektiva system för dagvattenhantering i riskområden för översvämning. Jag tror också att urbaniseringen kräver nya tankar kring renovering och flexibilitet.
NCC finns i Nordeuropa, Baltikum och St Petersburg och ett allt viktigare område är affärsetik.
– I ljuset av det som skett inom byggbranschen blir frågan om affärsetik viktigare. Till hjälp har vi därför utbildat 50 så kallade navigatörer och introducerat en ”kompass” på samtliga språk som väg­leder medarbetarna i vad som är okej och inte i fråga om till exempel gåvor och representation.

Vad är ditt bästa tips för ett framgångsrikt hållbarhets­arbete?
– Det viktigaste är just att man kopplar arbetet till affären och visar hur affären gynnas reellt. Då blir det en riktig win-win-win-
situation. Bra för kunden, bra för företaget och dess intressenter, och samtidigt bra för planeten.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

E-handelNccMiljöaktuellt

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.