Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Claes Johansson: ”Samverkan är grunden till framgång”

Publicerad: 2 Juni 2014, 11:14

Lantmännens hållbarhetschef Claes Johansson blev en av finalisterna till utmärkelsen Sveriges bästa hållbarhetschef 2014. Här berättar han hur han arbetar för att göra Lantmännen hållbart.


Ämnen i artikeln:

HagainitiativetLantmännenE-handel

Livsmedelssektorn blir en allt viktigare hållbarhetsfråga. Claes Johansson är hållbarhetschef på Lantmännen, ett företag med affärsverksamhet inom hela kedjan från jord till bord och som ägs kooperativt av Sveriges bönder.
– Det är jätteroligt att vara en av finalisterna till det här priset, säger han. Det visar att Lantmännen är framgångsrikt på det vi gör. Vi har många delar i värdekedjan och jobbar med frågor från åkermark till maten som serveras på våra bord.

Livsmedelsförsörjning blir allt mer av en ödesfråga för jordens befolkning. Det handlar om att försörja fler utan att utarma jordens resurser.
– Jag skulle vilja kalla det en nyckelutmaning. Frågan är samtidigt väldigt komplex, så vi försöker hela tiden att samverka med andra både internt och externt.
Samverkan är också ingrediensen till sin egen framgång, anser han.
– Ingen kan vara expert på allting. I synnerhet är det fallet hos oss eftersom vi jobbar med allt från växtförädling till slutkund. Att samla olika experter med olika synvinklar och kunder och leverantörer är helt centralt för oss.
– Det gör vi även utanför vår egen sfär, till exempel genom Haga­initiativet, där vi är medlemmar.

Är det ditt bästa tips till andra hållbarhetsproffs?
– Ja, det är det nog. Samverkar man internt och externt, med bransch, kunder och leverantörer, och ser till att göra sin hemläxa och ha verklig koll på verksamheten så står man väl rustad för att klara av det här jobbet. Både utifrån ett
affärs- och ett hållbarhetsperspektiv.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.