Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

CO2-fusket kan ge bilar som strider mot företagens miljöpolicys

Publicerad: 17 November 2015, 12:52

Många tjänstebilar som har köpts in för att de lever upp till företagens miljöpolicy kommer efter VW:s fusk med koldioxid att få underkänt, menar expert.


Den här artikeln publicerades den 17 november i Miljöaktuellt Idag.

Volkswagenkoncernen har gått ut med ett pressmeddelande där man informerar om de bilmodeller som beräknas släppa ut mer koldioxid än vad som tidigare uppgetts. För närvarande handlar det om 430 000 bilar av årsmodell 2016 och en lista med berörda modeller finns på Volkswagens hemsida. Under den kommande veckan meddelar koncernen att informationen till kunderna ska kompletteras med exakta uppgifter om koldioxidutsläppen för varje bilmodell. Genom att knappa in bilens chassinummer ska kunderna kunna ta reda på om deras bil är berörd.

Under överinseende av den tyska myndigheten KBA kommer Volkswagen därefter att gå vidare för att se vilka bilar från tidigare modellår som är påverkade. Företaget förväntar sig att det totala antalet bilar kommer att ligga på 800 000. I pressmeddelandet skriver Volkswagen att man samtidigt för en dialog med respektive lands skattemyndigheter för att säkerställa att de skatter som uppstår i direkt samband med de högre utsläppsnivåerna ska hanteras av Volkswagenkoncernen och inte av kunderna.

Ronny Svensson, expert på tjänstebilar på Ynnor, säger till Miljöaktuellt att Volkswagens pågående utredning innebär att många av de tjänstebilar som tidigare godkänts av företagens miljöpolicy nu kommer att bli underkända.
– Jag tror inte att det innebär att företagen kommer att börja byta ut bilarna men det kommer ju göra att det blir svårare för dem att leverera på miljöområdet ett tag framöver. Det handlar ju om 2016 års modell så det kommer ju dröja några år innan de går till historien.

Kan man tänka sig att företagen kompenseras på något annat sätt?
– Jag tror inte det, bilarna rullar och de kommer att rulla i vilket fall som helst, det blir ju än värre om man byter ut bilar som inte kört speciellt länge bara för att de inte klarar miljökraven. Men man kan ju tänka sig att de företag som är miljöprofilerade ställer in de order man redan gjort, säger Ronny Svensson.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.