Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Coop: ”Det här är ett kvitto på att vi gör något bra”

Publicerad: 20 Mars 2012, 12:19

På måndagen utsågs Coop som Sveriges hållbaraste varumärke i Sustainable Brands – för andra året i rad. Vd Frank Fiskers var både stolt och glad då han tog emot priset.


utmärkelserna delades ut på Sustainable Brands på måndagen i Stockholm var det en glad vd från Coop som tog emot förstapriset.
– Jag hoppas verkligen att det är välförtjänt. Nu när vi får utmärkelsen för andra året i rad så känns det verkligen som ett kvitto på att vi gör något bra, säger han.

Frank Fiskars, vd på Coop.

Frank Fiskars berättar också att Coop under året genomfört en rad viktiga åtgärder för att föbättra företagets hållbarhetsarbete.
– Den kanske viktigaste delen vi arbetat med är maten. Idag har vi Sveriges största ekologiska sortiment, och under förra året tog vi in 300 nya ekologiska produkter, berättar han.

Den totala poängen minskade i årets upplaga av Sustainable Brands, något som förklarats med att konsumenterna blivit mer medvetna om hållbarhet och kräver mer av företagen. Frank Fiskars håller med om den analysen.
– I varje fall så tycker våra kunder att de här frågorna är viktiga, något som våra egna kundundersökningar visat.

Kunderna
tycker alltså att de här frågorna är viktiga, samtidigt visar den enkät som Sustainable Brands genomfört bland över 8000 konsumenter att få är villiga att betala mer för att företagen blir hållbara.
– Det är förstås en utmaning, också för oss. Kunderna tycker att hållbarhet är viktigt, men är inte lika villiga att ändra sitt eget köpbeteende, säger Frank Fiskars.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.