Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

CSR-arbete gynnas av svensk företagskultur

Publicerad: 22 April 2010, 20:00

Svenska företags CSR-arbete som bygger på svensk företagskultur har mycket att tillföra det internationella CSR-arbetet och borde spridas globalt. Det är slutsatsen i Niklas Egels-Zandéns doktorsavhandling  ”Management Responsibilities  – the formation of a Swedish MNC´s…


Svenska företags CSR-arbete som bygger på svensk företagskultur har mycket att tillföra det internationella CSR-arbetet och borde spridas globalt. Det är slutsatsen i Niklas Egels-Zandéns doktorsavhandling  ”Management Responsibilities  – the formation of a Swedish MNC´s firm —society policies and practices”. Han har jämfört den amerikanska och svenska CSR-kulturen och slutsatsen är att skillnaderna är stora. Det svenska CSR-arbetet utgår från en affärskultur som bygger på samförstånd, långsiktiga relationer och samarbete med fackförbund istället för smutskastning som, enligt Niklas Egels-Zandén, ofta är fallet i USA. Han anser att svenska företag ska ta vara på det som är typiskt svenskt och utnyttja det i sitt internationella CSR-arbete.

Läs vidare –

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till alla artiklar på sajten
AH Direkt - omvärldsbevakning i din inkorg varje dag
Stort utbud av artiklar med stöd för strategiskt och praktiskt hållbarhetsarbete

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.