Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Cybaero: ”Vi har kommit långt när det gäller att flaxa runt”

Publicerad: 4 Januari 2011, 13:20

2011 blir ett utvecklingsår för den svenska UAV-tillverkaren Cybaero. Nästa år hoppas, tror och räknar bolaget med att de kommersiella framgångarna ska komma.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Linköpingsföretaget Cybaeros 2011 kommer att kretsa kring två samarbeten. Dels ett med rymd- och flygjätten EADS, European Aeronautic Defence and Space Company, dels ett med det spanska it- och säkerhetsföretaget Indra och den spanska marinen. Därefter är förhoppningen att de kommersiella framgångarna slutligen ska komma.

– Båda projekten syftar till att sätta en produkt på marknaden 2012. Då räknar vi med, och hoppas och tror, att volymerna ska komma, säger Leif Erlandsson, vd på Cybaero, som tillverkar obemannade helikoptrar, så kallade UAV:er.

Samarbetet med EADS syftar till att utveckla en större UAV än dagens helikopter Apid 60. Inte ens på Cybaero vet man exakt vad EADS strategi går ut på, men bedömningen är att man vill ha en större helikopter för att kunna bära mycket last under lång tid. Det kräver stora mängder bränsle.

– För att få med sig mycket soppa måste man ha en rätt stor helikopter, säger Leif Erlandsson.

Cybaeros UAV på ett tillfälligt besök på landbacken.

Den vanligaste tillämpningen för UAV:er är marin övervakning. Tyngre utrustning innebär mer högkvalitativ sensorutrustning och kameror.

– En enkel tillämpning skulle kunna vara att leta efter en båt. Då kanske det räcker med en värmekamera som ser att det kommer en båt. En något mer avancerad tillämpning är ”vilken båt är det”. Då måste du ha en sensor som på kanske fem till sex kilometer kan se vad båten heter, säger Leif Erlandsson.

I julhelgen genomförde Cybaero och EADS leveransflygningar med Apid 60 utanför Paris i demonstrationssyfte. När stora delar av Europa plågades av snöoväder gjordes framgångsrika flygningar med helikoptern.

– Att vi kunde genomföra flygningarna under de väderförhållanden som rådde visar på att små obemannade farkoster har klara konkurrensfördelar gentemot bemannade farkoster, säger Erlandsson.

För Cybaero innebär samarbetet med EADS en extra fjäder i hatten.

– EADS är brutalt stort med dotterbolag som Airbus. Bland annat äger man Europas största helikoptertillverkare. Att man då väljer att göra det här jobbet med ett pyttelitet svenskt företag är ett rätt schysst erkännande av vår kompetens, säger Leif Erlandsson.

Förklaringen är, bedömer Erlandsson, att företaget har visat framfötterna.

– Det finns en handfull konkurrenter i världen. Det som skiljer ut oss är att vi har kommit längre än de flesta när det gäller att faktiskt vara ute och flaxa runt med farkoster – och inte bara när solen skiner.

Det spanska samarbetet handlar om helikoptersystemet Pelican. Systemet, som väntas vara operativt nästa år, ska kunna användas för bland annat skydd av trupp till sjöss och på land, spaning och patrullering till sjöss och insatser mot pirater. Pelican ska även kunna användas för civila tillämpningar som kartografering och inspektion av infrastruktur.

– Vår business är numera egentligen bara att göra själva helikoptern. Sedan tar våra kunder, bolagen vi jobbar med, över och bygger ett operativt system runt det här, man hänger på egna sensorer och länkar, säger Leif Erlandsson.

På Cybaero räknar man med ett händelserikt 2011. Leif Erlandsson menar att något har hänt.

– Nu kommer jättebolagen till oss och vill starta samarbeten, det är ett betydande steg. Det blir ett spännande år.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.