Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

DAB-radio på g igen

Publicerad: 22 December 2008, 15:41

Storbritannien vill övergå helt till digital radio till 2017. Kanske det lyckas denna gång.


Nu är det dags för en övergång till nya digitala media igen. Trodde du. DAB-radio (Digital Audio Broadcast) har kommit och gått i flera omgångar. Märkligt nog fungerar det någorlunda i vissa länder, som Danmark och England, medan det floppade totalt i Sverige. Kanada kör DAB, men inte USA, så kundernas acceptans kan inte ha med den tekniska utvecklingsnivån att göra.

Vad skiljer svenska konsumenter från danska? Har vi för bra kvalitet på den vanliga FM-radion här, eller är folk helt enkelt för ointresserade av radioljudets kvalitet för att DAB skulle bli kvar och liksom överskölja landet alldeles av sig själv?

Övergången till digital-TV gick ju bra för Sveriges del och förmodligen är de flesta glada för den högre bildkvaliteten. ”Problemet” med rundradio är att FM-radion redan erbjuder tillräckligt hög ljudkvalitet för popmusik och att mottagarna kostar mindre än en brödrost idag, ja i många fall får man dem gratis. Ingen lägger ut tusentals kronor på en ny radio, oavsett hur många snygga displayer den har. Och DAB-radion behöver inte vara dyr, eftersom det finns enchipslösningar som innefattar vanlig FM-stereo, DAB och DRM-radio (för digital kortvågsradio). Priserna har varit artificiellt höga och tillverkarna har skjutit sig själva i foten. Chiptillverkarna själva anser att det som behövs är att deras kretsar hamnar i till exempel mobiltelefoner. Först då kommer digital radio att lyfta.

England var det första land som fick omfattande DAB-täckning. Engelska Digital Radio Working Group anser att mindre än hälften av alla engelska radiolyssnare nyttjar AM- eller FM-radio år 2015 och om DAB-sändningarna byggts ut tillräckligt över landet vid denna tid kan man tänka sig en övergång till heldigital radio år 2017. Man erkänner villigt att DAB-täckningen i England är dålig och att man måste eliminera olika tullar för at få fart på importen. Tills införandet behövs det dessutom ett fult utbyggt nät av lyssnartjänster för att inte folk ska tröttna.

Men något är på gång.

Vad är DAB?

Digital Audio Broadcast är precis vad det låter som: digital rundradio. Flera digitala ljudkanaler mutiplexeras ihop till en ”ensemble” (”mux” på digital-TV-språk) och läggs ut på en bärvåg med QAM-modulation.

Fördelarna för DAB-radiolyssnarna är flera. Ljudkvaliteten är absolut, digital, topp. En DAB-radio kan själv leta runt hela radiobandet och hitta alla tillgängliga stationer och utföra olika kategoriseringar mm, allt man kan göra med dator. Stationerna kan överföra text, ungefär som RDS-radion kan. Eftersom radion är heldigital finns det redan nu radioapparater med pausfunktion, ungefär som många digitala TV-apparater har idag. Eftersom DAB utnyttjar bandbredden effektivare än FM kan man få plats med många flera stationer på en given bandbredd. DAB-protokollet innehåller medel för att eliminera fading och flervägsutbredning, vilket är mycket irriterande på FM-radio. Gropar och radioskugga i sändningsområdet kommer att elimineras med synkron sändning, dvs att flera stationer sänder samma stationer på samma frekvens och de fyller i för varandra, något som inte alls är möjligt med FM-radio.

DAB-protokollet antogs som standard av ITU-R 1994 och flera länder började pilotförsök 1995. Vid denna tid specificerades en MPEG-1 Audio Layer 2-codec, även känd som MP2 och det är inte riktigt salongsfähigt idag.

Ny box behövs

Känns det igen? DAB-standarden levde inte mer än 10 år förrän det var dags att ”byta box”. World DMB Forum kom 2005 fram till att det var dags att byta codec. Det är nu den svenska AAC+ från stockholmsföretaget Coding Technologies som gäller för hela European Broadcasting Union och WDMBF hängde på. Gamla DAB-radioapparater göre sig icke besvär med den nya standarden DAB+.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.