Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Dags att mäta bolagens utsläppsintensitet

Publicerad: 14 Oktober 2019, 07:39

I dag publiceras syskontidningen Dagens industri ett världsunikt klimatindex på börssidorna. Aktuell Hållbarhet har bidragit med att ta fram indexet.


Det är nästan en full rosa sida med tabeller för 124 börsnoterade bolag i fem olika branscher. Publiceringen är världsunik, den första av sitt slag, och en mycket stark signal att företag idag förväntas mäta, rapportera och arbeta med att minska sin klimatpåverkan.

Di:s klimatindex bygger på rapporterad data för scope 1 (direkta utsläpp), 2 (indirekta utsläpp) och 3 (utsläpp i hela värdekedjan) från börsbolags års- och hållbarhetsredovisningar. Enbart bolag och data som följer den etablerade standarden GHG-protokollet inkluderas i indexet.

Utsläppen i koldioxidekvivalenter (scope 1 och 2) delas sedan med omsättningen för företaget. Fram träder bolagets utsläppsintensitet.

Det är ett mått på ett bolags relativa klimatpåverkan – att jämföra med bolag i samma branscher.

Det kan bli en mycket intressant parameter för att analysera ett bolags förmåga att ställa om, hantera risk och innovationskapacitet, exempelvis. Över tid kommer man kunna följa hur börsbolagens utsläppsintensitet utvecklas, följa förmågan att sänka utsläpp och ställa om.

För att Parisavtalet ska nås måste utsläppen i grova drag halveras var tionde år. Klimatförändringens effekter är både fysiska och av transformativ karaktär – stora prövningar och värdeförändringar i många sektorer är att vänta.

Som Jenny Stiernstedt på Dagens industri skriver är det här den första publiceringen. Vi är tacksamma för era tankar och synpunkter så att vi kan förbättra och utveckla indexet för varje kvartalsvis publicering.

Gå till Di:s klimatindex

Mikael Salo
chefredaktör, Aktuell Hållbarhet

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.