Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Dammsugarexperter försvarar EUs förbud

Publicerad: 2 September 2014, 08:05

EUs förbud mot motorstarka dammsugarmodeller har orsakat debatt men experterna menar att en motorkraft på över 1600 watt inte är någon garanti för god sugförmåga.


Ämnen i artikeln:

Eu

Igår trädde EUs förbud mot försäljning av dammsugare med en motoreffekt på över 1600 watt i kraft. Förbudet uppges ha lett till köphysteri bland städfanatiker som velat säkra tillgången till de riktigt sugstarka modellerna.

Men nu ger sig ”Mr Vacuum Cleaner” in i debatten. Mr Vacuum Cleaner, eller James Brown som han egentligen heter, är en självpåtagen dammsugarexpert som driver ett dammsugarmuseum i Derbyshire.

Han säger till BBC att det finns mängder av dammsugarmodeller som fungerar lika bra trots att de använder mindre än 1600 watt. Han menar också att många tillverkare lägger till några watt på nya modeller för att lura kunderna att byta ut sina gamla dammsugare.

Mr Vacuum Cleaners tes får stöd av den oberoende tyska testorganisationen Stiftung Warentest som säger till BBC News att 38 av de modeller man testat inom ramen för den nya wattgränsen fungerar bra. Däremot oroar man sig för den nya gränsen på 900 watt som planeras från och med 2017.
– Bara tre dammsugare städade bra när de använde 900 watt, men vi tror att tillverkarna kommer att bättra sig, säger Erika Gehrke på Stiftung Warentest till BBC.

Enligt Europakommissionen är de nya reglerna ett steg i kampen mot klimatförändringarna och de kommer att reducera energikostnader genom besparingar på 19 terawatt-timmar per dag fram till 2020. Det är lika mycket som den elektricitet som produceras av fyra kärnkraftverk som producerar el till 5, 5 miljoner hushåll.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

Eu

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.