Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Därför är de små idéerna viktigare än de stora

Publicerad: 23 Maj 2010, 03:33

De mest framgångsrika företagen efterfrågar medarbetarnas idéer och tar dem på allvar, visar ny forskning som sammanställts i boken Små idéer – stora resultat. Louise Östberg är en av författarna.


Glöm de stora, omvälvande idéerna. Det är inte de som gör den stora skillnaden. Istället är det de små idéerna som avgör framgången. Det hävdar Louise Östberg i en ny bok som hon skrivit tillsammans med två amerikanska forskare, Små idéer – stora resultat.
– Forskning visar att 95 procent av ett företags kreativa potential ligger i de små idéerna. Bara fem procent utgörs av de stora innovationerna, säger hon.

Trots det drar förhållandevis få svenska företag nytta av sina medarbetares idéer. De är faktiskt avsevärt sämre på det än sina internationella konkurrenter, visar forskning som Louise Östberg gjort inför boken.
– Ett genomsnittligt svenskt företag får bara en idé per anställd vartannat år. Det ska jämföras med de bästa organisationerna i Sverige och världen får in – och använder – mer än 50 idéer per person och år. Här  finns det mycket att lära eftersom forskningen tydligt visar att företag  som använder medarbetarnas idéer presterar bättre än sina konkurrenter, säger hon och tillägger att det inte handlar om idéer för bättre trivsel utan om sådant som faktiskt påverkar företagets resultat.

Så hur ska man bära sig åt för att ta tillvara medarbetarnas idéer?
– Det beror på hur organisationen ser ut, hur stor den är och vilken ambition man har. Det enklaste sättet är att hålla idémöten där man bjuder in medarbetare och ber dem komma med förslag på hur man kan lösa vissa specifika problem.
– Större organisationer arbetar med elektroniska system för att hantera idéer. Men det kräver betydligt mer så att systemet inte bara blir en elektronisk förslagslåda.

Du hävdar just att den traditionella förslagslådan inte är särskilt effektiv. Varför det?
– Jag känner inte till något fall där den modellen fungerar. Det känns dessutom lite skevt nu att medarbetarna ska lägga sitt förslag i en låda istället för att kommunicera med sin chef.
– Problemet med förslagslådor är att de töms sällan, att förslagslämnaren sällan får feedback och att idéerna helt enkelt inte tas om hand.

Vad är viktigast för företag som vill bli bättre på att ta tillvara på sina anställdas idéer?
– A och O är att efterfråga idéer och att tro på att medarbetarna faktiskt har något att komma med. Man måste också ge feedback på idéerna och självfallet genomföra bra idéer.

De två andra författarna bakom boken är Alan G. Robinson från University of Massachusetts och Dean M. Schroeder från Valparaiso University. Boken ges ut på SIS Förlag.

Henrik Rådmark

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.