Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Därför är det inte ditt fel att du ”facebookar” på arbetstid

Publicerad: 31 mars 2010, 04:24

Privatsurfande på jobbet är ingen tidstjuv, utan beror ofta på att den anställde har för mycket tid och saknar meningsfulla arbetsuppgifter.


Tidsspillet på arbetsplatserna som sociala medier som Facebook och Twitter sägs orsaka är i sig inget problem. Istället ligger problemet i att anställda som privatsurfar på jobbet inte har tillräckligt med arbetsuppgifter, visar en studie från Uppsala universitet.

I genomsnitt ägnar kontorsarbetare en till tre timmar per arbetsdag åt icke-arbetsrelaterade aktiviteter, exempelvis på Facebook eller Twitter.

Studien visar att avsaknad av vettiga arbetsuppgifter är det vanligaste skälet till så kallat tomt arbete, exempelvis socialt privatsurfande på arbetstid.
– Tidigare studier har tagit för givet att tomt arbete har med olydnad eller "maskning" att göra. Men mina resultat tyder på att en ineffektiv organisation kan vara en väl så viktig förklaring, säger Roland Paulsen, doktorand i sociologi vid Uppsala universitet.

Framför allt gäller detta privilegierade yrkesgrupper, exempelvis experter. De har ofta unika kunskaper, som gör att de kan  arbeta utan insyn från chefer. När ingen vet vad experten sysslar med, så finns ingen som kan ställa rätt krav.

Följden
blir att de kan dra ut på arbetet och kan tillbringa överskottet på tid på Facebook. En del anställda i studien gillar att ägna sig åt privata aktiviteter, medan andra upplever tristess eller får så kallad boreout: en känsla av apati och meningslöshet.

För de anställda kan det vara svårt att bryta mönstret på egen hand.
– Att tala klarspråk med chefen och be om fler arbetsuppgifter kan både sätta social status och anställning på spel, eftersom den tidigare underprestationen då avslöjas, säger Roland Paulsen.

Martin Wallström

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.