Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Därför är det läge att starta eget”

Publicerad: 7 September 2010, 05:57

Hållbarhetsproffset Mia Barkland startar konsultbolaget Trossa med två tidigare kollegor. Nu berättar hon om beslutet och vad som gör ett bra läge att starta eget…


Efter flera år på miljökonsultbolaget Goodpoint, där Mia Barkland bland annat varit vice vd startar Mia Barkland tillsammans med två tidigare kollegor konsultbyrån Trossa.

– Det känns jätteroligt och spännande. Tanken på att starta eget har funnits ganska länge från och till, säger Mia. Och nu känns det som rätt tid, samtidigt som vi har hittat en riktigt bra konstellation som partners. Det är både en utmaning och frihet att få göra saker och ting alldeles på sitt eget sätt.

Ni är tre gamla Goodpoint-medarbetare som startar bolaget. Du är vd…

– Men vi betraktar oss som jämlikar. Kompetensmässigt kompletterar vi varandra bra. Jag har en ganska bred miljö- och hållbarhetskompetens med inriktning mot kommunikation. Mina partners Pär Svahnberg och Helene Hagerman är väldigt kunniga inom miljö-hälsa-säkerhet. Vi vill arbeta med kunder och uppdrag där våra respektive kunskaper och erfarenheter gör bäst nytta.

Ni blir konkurrenter till Goodpoint nu?

– Branschkollegor är ett bättre ord. Vi skiljs som vänner.

Vilka kunder har ni idag?
– Trossa AB har ett organisationsnr som bara är en vecka gammalt. Vi är med andra ord precis i början av våra första kundrelationer och uppdrag som nytt bolag… Men vi har kommit igång bra från första dagen, och fått mycket positiv respons!

Ni heter ”Trossa – guides for good”. Berätta om namnvalet.
– När vi pratar om vad vi vill vara för typ av konsultföretag och vilken nytta vi kan bidra med, handlar det mycket om att hjälpa företag och organisationer med guidningen och navigeringen mot en hållbar utveckling. Fungera lite som en fyr. Vi gick igenom fyrarna på flera sjökort och men hittade ingen som riktigt passade. Så nu har vi vår alldeles egen fyr, Trossa!

Varför är det, och vad gör ett bra läge, att starta eget?
– Det är många faktorer som samverkar. Att det är rätt läge för mig handlar bland annat om att jag har hunnit samla på mig rätt mycket erfarenhet. Jag har jobbat med miljö- och hållbarhetsfrågor ur ett företagsperspektiv i över tio års tid., både som anställd i en stor organisation och som konsult under flera år. Och så har vi hittat en bra partnertrio.

– Rent tidsmässigt finns det fler möjligheter på miljö- och hållbarhetsområdet idag än det funnits tidigare. Frågorna har utvecklats och det finns behov av fler olika kompetenser och specialistkunskaper. Det innebär en bredare och större marknad för till exempel oss som arbetar som konsulter, rådgivare eller resurser på området. Samtidigt har branschen mognat och är mer mångfacetterad idag, med fler mer specialiserade och "nischade" konsulter.

– Till syvende och sist handlar det om att bestämma sig, att våga satsa. Det är en stor grej, men samtidigt inte så stor grej. Jag vet att det här kommer att gå jättebra, haha…

Vad kommer att ske de kommande åren? Hur kommer utvecklingen att se ut?
– Jag tror på fortsatt utveckling i flera dimensioner. På ett övergripande plan kommer företag och organisationer förhoppningsvis i större utsträckning fortsätta att integrera miljö- och hållbarhetsfrågor i kärnverksamheten. Det förutsätter mer av systemtänkande och helhetsperspektiv. Miljö- och hållbar utveckling är inte längre specialistfunktionens ansvar utan ett integrerat perspektiv i hela organisationen.

– Samtidigt händer det mycket inom specifika områden och sakfrågor. Inom hållbarhetskommunikation tror jag vi kommer få se mer av intressentdialog, efterfrågan på transparent och relevant hållbarhetsredovisning etc. Kemikaliefrågorna och kopplingen mellan hälsa och miljö kommer också ligga högt på agendan.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.