Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Därför är plast bättre än glas när du köper vin

Publicerad: 22 Augusti 2019, 08:04

Systembolaget har som mål att minska klimatfotavtrycket från sina förpackningar med 15 000 ton koldioxid till år 2023, alltså om drygt tre år. En Sifo-undersökning visar att det krävs ett kunskapslyft hos kunderna om det ska gå vägen.


Enligt Sifo-undersökningen tänker sex av tio kunder sällan eller aldrig på att välja en klimatsmart förpackning när de handlar dryck på Systembolaget. För hälften av dem är orsaken att de inte vet vilka förpackningar som är klimatsmarta.

Enligt Systembolaget är vanliga glasflaskor de minst klimatsmarta förpackningarna för vin, och även för öl såvida det inte är returglas. Men det är något som har gått majoriteten av kunder förbi. Det vill Systembolaget nu ändra på för att nå sitt klimatmål för förpackningar, som står för en tredjedel av Systembolagets klimatpåverkan.

”För att nå målet har vi en nära dialog med våra dryckesleverantörer. Vi behöver också bidra med mer kunskap om klimatsmarta förpackningar till våra kunder, och därför jobbar vi nu med information i butikerna, på webben och i sociala kanaler”, säger Sara Norell, direktör Sortiment och Inköp, Systembolaget i en kommentar.

Eftersom vi i Sverige är så bra på att panta så är PET-flaskor bättre alternativ än tunga vinflaskor som kostar mycket energi att transportera, men allra bäst är pappförpackningar, enligt Systembolaget.

Av samma skäl är öl i aluminiumburkar bättre än öl i engångsflaskor, men allra bäst är returglasflaskor.

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.