Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Därför driver DiCaprio på hållbarhetsarbetet i lyxsegmentet

Publicerad: 15 Februari 2016, 07:02

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_DiCaprio_%28Berlin_Film_Festival_2010%29_2_%28cropped%29.jpg

Nu börjar företag som säljer lyxprodukter vakna på hållbarhetsfronten, visar ny rapport. Till viss del tack vare kändisarna.


Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 12 februari

Hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för varumärken inom lyxsegmentet. Det visar en ny rapport från de amerikanska organisationerna The Luxury Institute and Positive Luxury. Intresset bland lyxföretagen gäller både sociala och miljömässiga frågor. Anledningen till utvecklingen tros vara nya lagar och sociala normer som sätter press på företagen.
En drivkraft anses också vara att allt fler kändisar engagerar sig i frågor som klimatförändringar, förnybar energi och jämställdhet. Exempelvis stödjer Leonardo DiCaprio och Mark Ruffalo organisationer som kämpar mot klimatförändringar och investerar i förnybar energi. Harry Potter-stjärnan Emma Watson förespråkar jämställdhet samtidigt som hon syns i medier världen över. De är alla framträdande inom mode- och lyxbranschen och påverkar därför företag till att arbeta mer med hållbarhet.

Rapporten visar också att 88 procent av brittiska och amerikanska ungdomar tycker att företag bör göra mer positiva val för miljön.
Lyxvarumärkenas varor som ädelstenar, mineraler, läder, diamanter och exotiska skinn har enligt rapporten stor miljöpåverkan. Som exempel på lyxföretag som börjar lyssna på konsumenternas krav nämns L’Oreal som uppger att de minskat sina utsläpp med 50 procent och satt som mål att bli koldioxidneutrala. Ett annat företag som nämns är champagnetillverkaren Veuve Cliquot som arbetar med att minska användningen av förpackningar.

Läs hela rapporten här (pdf).

joline.ekman@miljoaktuellt.se


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.