Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Därför fortsätter Norge som oljerike

Publicerad: 18 September 2009, 12:59

Oljeborrningar runt Lofoten var den stora symbolfrågan i norska valrörelsen. Miljöaktuellt ringer upp valforskaren Frank Aarebrott för att höra om valutgångens konsekvenser på miljöpolitiken.


Ämnen i artikeln:

NorgeOlja

Valundersökningar visar att miljön var den näst viktigaste frågan för norska väljare – efter skolan och före äldreomsorgen.
Men den segrande rödgröna koalitionen är inte överens om planerna på fortsatta oljeborrningar längs kusten.

Det stora Arbetarpartiet gav inte något klart besked i frågan före valet, medan koalitionsbröderna Senterpartiet och framförallt Sosialistisk Venstre gick till val på att stoppa oljeplanerna runt Lofoten och Vesterålen.

— Jag tror inte att frågan kommer att splittra koalitionen. Socialistisk Venstres väljare är nöjda med att ha fått upp frågan på förhandlingsbordet. Men det kommer att bli en del dramaturgi runt detta under mandatperioden, säger Frank Aarebrott, professor i samhällskunskap och politik vid Bergens universitet

— Frågan om nya oljeborrningar kommer att lösas. Jag tror inte att koalitionen kommer att starta nya borrningar direkt utan gör först en miljöbedömning.

— Sedan kommer de att börja borra i delar av de tre aktuella oljefälten som ligger längst ut från kusten. Det är för vanskligt att borra efter olja mellan öarna vid Lofoten, säger Frank Aarebrott.

Frågan om koldioxidlagring i Nordsjön var stor i förra valet för fyra år sedan – men inte i denna. Partiledaren Jens Stoltenberg (s) satte då ett stort värde på denna teknik som han kallade för den ”norska månlandningen”.

Har du verkligen stenkoll? Få helheten, översikten och analysen i tidningen Miljöaktuellt

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

NorgeOlja

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.