Klimat
Därför fortsätter vi åka till jobbet varje dag
Publicerad: 1 april 2014, 05:35
De flesta har idag goda tekniska förutsättningar för distansarbete. Men starka sociala normer gör att de flesta av oss fortsätter att pendla till arbetsplatsen varje dag.
Den slutsatsen dras i en ny avhandling i kulturgeografi från Stockholms universitet av doktoranden Kristina Trygg.
– Den viktigaste orsaken enligt min forskning är starka sociala normer som betonar vikten av att vara på plats, säger hon.
De mest styrande sociala normerna handlar om att man inte anses jobba om du inte är plats och att samarbete i team på arbetsplatserna är väldigt viktigt, konstateras det i avhandlingen. Det är dessa normer som gör att vi fortsätter trängas i bilköer och kollektivtrafiken för att ta oss till jobbet varje dag, trots att vi rent tekniskt skulle kunnat jobba hemifrån.
Martin Wallström: "Jobba hemma inte alltid bäst."
Avhandlingen fokuserar på inställningen till distansarbete hos anställda och chefer inom management, förvaltning, forskning samt pr och kommunikation.
De tillfrågade säger att möten ansikte mot ansikte har en särskild betydelse för att skapa relationer med kunder och kollegor. De anger även andra avgörande skäl till varför det är viktigt att vara på plats på jobbet, exempelvis vikten av att kunna bolla idéer och att direkt kontakt minskar riskerna för missuppfattningar mellan kollegor.
– Ett ökat tempo till följd av förbättrad elektronisk kommunikation har också för många ökat behovet av att ha kollegor nära till hands, säger Kristina Trygg i ett pressmeddelande.
Samtidigt visar avhandlingen att många av de som tillfrågats i avhandlingen använder de förbättrade möjligheterna att vara uppkopplad till att vara mer nåbara för kunder, kollegor och arbetsgivare efter arbetstid. Orsaken är att de vill känna sig uppdaterade och ha kontroll över vad som händer på jobbet även när de inte är på plats. Resultatet är att de arbetar mer än tidigare, men utan att få mer betalt.
– Det finns också en förväntan från kollegor, chefer och kunder att de ska vara nåbara efter kontorstid. Det handlar både om en upplevd förväntan och en reell förväntan, enligt Kristina Trygg.
Miljöaktuellt, redaktionen