Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Därför handlar ungdomar grönare

Publicerad: 14 Juni 2012, 08:20

Ny forskning visar att ungdomar handlar långsammare för att de gör mer medvetna val i mataffären.


För ungdomar är matvarorna en identitetsmarkör och de väljs med omsorg. Vänner, skola och media påverkar valet. Störst inflytande har vännerna, även om de inte vill påverka varandra, visar en ny studie som gjorts av Ann Parinder, vid Göteborgs universitet.

I mataffären påverkade miljö- och klimatfrågor i mer eller mindre grad valet av produkt, men sällan valet av rätt på restauranger. Den ekonomiska situationen kunde för vissa leda till mindre miljövänliga val för stunden, men ungdomarna var övertygade att framtiden skulle innebära ökat engagemang och förändrade matvanor.
‒ Det sägs att ett vanligt köpval i affären tar sju sekunder, men de här ungdomarna gör noga övervägda val som får ta tid. Det finns anledningar till de val de gör. De är oerhört reflekterande, säger Ann Parinder i ett pressmeddelande.

Studien har inkluderat ett femtiotal ungdomar i åldern 15‒23 år som alla nyligen flyttat till eget hushåll.

Jesper Gunnarsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.