Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 14 Juni 2012, 08:20
Ny forskning visar att ungdomar handlar långsammare för att de gör mer medvetna val i mataffären.
För ungdomar är matvarorna en identitetsmarkör och de väljs med omsorg. Vänner, skola och media påverkar valet. Störst inflytande har vännerna, även om de inte vill påverka varandra, visar en ny studie som gjorts av Ann Parinder, vid Göteborgs universitet.
I mataffären påverkade miljö- och klimatfrågor i mer eller mindre grad valet av produkt, men sällan valet av rätt på restauranger. Den ekonomiska situationen kunde för vissa leda till mindre miljövänliga val för stunden, men ungdomarna var övertygade att framtiden skulle innebära ökat engagemang och förändrade matvanor.
‒ Det sägs att ett vanligt köpval i affären tar sju sekunder, men de här ungdomarna gör noga övervägda val som får ta tid. Det finns anledningar till de val de gör. De är oerhört reflekterande, säger Ann Parinder i ett pressmeddelande.
Studien har inkluderat ett femtiotal ungdomar i åldern 15‒23 år som alla nyligen flyttat till eget hushåll.
Jesper Gunnarsson