Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Därför har Morphics bränsleceller fått aktien att rusa

Publicerad: 30 November 2005, 07:47

Företaget saknar affischnamn, det har bara några år på nacken och bygger just nu sin första fabrik. Dessutom arbetar företaget i en värld full av tuffa konkurrenter. Trots det har det varit rusning efter bolagets aktier som ökat i värde med cirka 250 procent i år. Energi- och bränslecellsföretaget Morphic Technologies vd Peter Heidlund avslöjar vad som ligger bakom framgångarna.


Ni har ökat 250 procent på börsen i år, hur kan det komma sig?

– Vi bildades 1999 men det var först för ett år sedan som vi började marknadsföra vår teknik för bränsleceller. Vi ville först säkerställa att den fungerade. Under våren tog intresset fart och vi såg en stor efterfrågan på bränslecellsplattor. Då bestämde vi oss för att investera i två produktionsanläggningar.

Var sker tillverkningen?

– I Karlskoga. Själv sitter jag och några medarbetare i Göteborg, men i Karlskoga bygger vi just nu den första fabriken som ska börja leverera plattor i volym kring årsskiftet. Det blir en helautomatisk anläggning som tillverkar en flödesplatta i sekunden.

– Vad det handlar om är att få upp volymen och få ned kostnaderna. Vi har fått stort internationellt intresse när vi har visat upp hur fabriken ska fungera. Då kan man få ut produkter på massmarknaden och då pratar vi om att byta ut oljepannan hemma och använda i andra civila produkter.

Hur går det med bränsleceller till personbilar?

– Det ligger längre bort i tiden. Att få in bränsleceller i bilarna är den stora utmaningen. De ska ta liten plats, inte väga något och ha mycket effekt. Vi siktar på att kunna leverera i stora volymer om några år. Idag finns ett fåtal bilar med bränsleceller. GM pratar om att år 2010 blir det stora året för bränsleceller. Då kan det bli samma genombrott som det vi nu upplever för hybridbilar – och då kommer alla plötsligt att vilja leverera.

– Att vi har fått en stor order från en världsledande bilproducent är ett bevis på att vi är med i uppbyggnaden av massproduktionen.

Hur ser framtidsutsikterna ut för Morphic Technologies?

– Vi förvärvar nu bolaget Aerodyn som arbetar med vind- och vattenkraft. I samband med det förlänger vi räkenskapsåret och får en årsomsättning på 150 miljoner kronor och 75 anställda. Om tre år ska vi omsätta tio gånger mer. Redan i år räknar vi med att ha ett positivt resultat. Vi är så gammalmodiga att målsättningen är att kunna ge utdelning på aktierna, inte att ha en kortsiktig spekulation.

Men just nu spekuleras det väl alldeles vilt kring Morphics börskurs?

– Ja så kan det vara, men vi står inför ett internationellt genombrott och börjar bli intressanta för fonder och andra. Idag har vi 4000 små aktieägare men inga affischnamn. Jag är själv delägare och fortsätter att satsa pengar. Nyligen passerade vi en miljard i börsvärde.

Varför köper ni Aerodyn?

– Vi vill använda vind- och vattenkraft för att tillverka bränsle till bränsleceller. Vi kopplar ihop Aerodyns teknik för vind- och vattenkraft med vår egen teknik för bränsleceller för att kunna utnyttja energin fullt ut. När det blåser tar man vara på all energi – det som inte behövs i elnätet går till bränslecellerna.

Vilka är de värsta hoten för Morphic?

– Det är nog den långsamma utbyggnaden av infrastrukturen. Fordonsindustrin satsar stort på bränsleceller men det krävs också en infrastruktur som gör det möjligt att tanka bränslet. I övrigt tycker jag inte att vi har några stora hot. Det gäller som alltid att få ned kostnaderna för systemen.

Kommer ni att klara konkurrensen från alla andra tillverkare runt om i världen?

– Den produktionsteknik som vi har utvecklat har vi haft koll på sedan 1960-talet och de patent för metoder och produkter vi har fått godkända internationellt känner vi oss väldigt bekväma med. Vi har ägnat mycket kraft åt att säkerställa detta. Vi kommer själva att växa utomlands – de första koncepten kör vi i Karlskoga men sedan ska vi kopiera dem till andra länder.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.