Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Därför jobbar många småföretag inte med hållbarhet

Publicerad: 14 oktober 2015, 07:58

Nästan nio av tio små och medelstora företag tycker att det är viktigt att arbeta hållbart. Men drygt fyra av tio sådana bolag saknar ett hållbarhetsarbete. Varför? Svaret finns i en ny rapport.


Branschorganisationen Företagarna, som företräder 70 000 småföretag i Sverige, har gjort en undersökning om hållbarhet bland över 1 000 av sina medlemmar. I en färsk rapport ger Günther Mårder, vd på Företagarna, en nulägesbild.
– Hela 86 procent av småföretagarna tycker att det är viktigt för företag att ta samhällsansvar och arbeta hållbart. Mer än hälften har redan ett hållbarhetsarbete och flertalet av dessa har sett positiva effekter på kundnöjdhet, marknadsföring, medarbetarengagemang och lönsamhet.

Undersökningen visar alltså att hela 45 procent av små- och mellanstora företag inte har ett hållbarhetsarbete.

Varför då? Jo, 51 procent av dessa menar att det inte finns behov av det, 23 procent anger begränsning i tid, 20 procent anger att det är en irrelevant fråga och 18 procent anger begränsningar i ekonomi och kunskap som skäl. Det råder alltså ett stort glapp mellan synen på hållbarhet och vad företagens själva gör.

Det är enligt Mårder främst en fråga om resurser. ”Vår undersökning visar att endast hälften av småföretagarna som arbetar med hållbarhet har styrdokument och att färre än var tredje utvärderar effekterna av sitt hållbarhetsarbete. Bara runt var tionde har någon anställd med särskilt områdesansvar och endast var tionde av dessa arbetar mer än halvtid med hållbarhetsfrågorna. Det företagen efterfrågar är därför fungerande strukturer, som kan hjälpa till att effektivisera hållbarhetsarbetet. Konkreta verktyg, praktiskt stöd och ökad kunskap är således betydligt bättre åtgärder än ökad pappersexercis i form av rapporteringskrav.” skriver han i rapporten.

Undersökningen utreder också vems förväntningar som driver på hållbarhetsarbetet. Kunder (76 procent) och allmänheten (35 procent) pekas ut som de största faktorer.
– Det får mig att känna framtidstro för det är faktiskt kunderna som avgör om företaget överlever och inte, säger Mårder.

Inställningen till obligatorisk redovisning (som väntas införas nästa år) är kluven. En majoritet anser att obligatoriska krav inte bör omfatta små och medelstora företag. Fyra av tio är negativt inställda till bindande krav. ”De ser en risk i att kraven blir för omfattande och skapar en ny byråkrati som riskerar att ta fokus från hållbarhetsarbetet.” lyder analysen i rapporten.

Läs rapporten i sin helhet här.

Mikael Salo

Chefredaktör och ansvarig utgivare

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.