Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Därför jublar rederierna över smältande Arktis

Publicerad: 19 augusti 2013, 09:52

Miljörörelsen larmar, men rederierna jublar när frakttrafiken i Arktis tiodubblas.


På tre år har frakttrafiken genom Nordostpassagen tiodubblats och trenden pekar på att den ökar ytterligare, uppger Svenska Dagbladet (SvD). Temperaturen i området ökar två till fyra gånger snabbare än det globala genomsnittet och om 30 år kommer Arktis att vara nästan helt isfritt vissa tider på året, visar klimatmodeller.
– Alla år efter 2007 har haft mindre is än före 2007. Så det följer en nedåtgående trend. Och det är mindre is på grund av att det är varmare, det är inte svårare än så, säger Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms universitet, till SvD.

Miljömässigt innebär
den ökande trafiken flera faror, framför allt risken för oljeutsläpp men också utsläpp av luftföroreningar och avloppsvatten, buller och transport av främmande arter.
– Vi ser väldigt stora risker. Det här är en miljö som aldrig har varit utsatt för den här typen av påfrestningar tidigare, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.

Stora rederier ser däremot mest fördelar med de minskande ismassorna.
– Att ta den norra vägen är billigare, kortare och det finns inga pirater. Det är en utmärkt möjlighet för europeiska rederier. Vi ser fram emot att använda rutten oftare i framtiden, säger Osmo Kammonen, vice vd på finska Neste Oil, till SvD.
Rysslands största redare, Sovcomflot, erbjuder nu båtfrakt via Nordostpassagen sex månader om året och ryska staten tror att godsmängden som transporteras genom Nordostpassagen kommer att tiodubblas inom ett decennium, från 1,5 miljoner ton i dag till 15 miljoner ton.
Genom att åka den vägen mellan Europa och Asien kan rederierna spara upp till femton dagar jämfört med vägen genom Suezkanalen, skriver SvD.

För att ta hänsyn till alla intressen ska FN:s sjöfartsmyndighet IMO ta fram regler för transporterna till 2014. Där ska bland annat lokalbefolkningens och rederiernas intressen jämkas med miljöpåverkan.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.