Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Därför kan din miljöanpassade skosprej innehålla farligt ämne

Publicerad: 21 december 2015, 06:00

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pair_of_plain_toe_oxfords_from_Allen_Edmonds_shoe_company.jpg

En ny studie pekar på att bland annat skosprej innehåller PFAS, trots att produkterna marknadsförs som miljöanpassade eller fria från ämnet.


Högfluorerade farliga ämnen (PFAS) finns i många konsumentprodukter, bland annat bakplåtspapper, pizzakartonger och impregneringsmedel. Det visar en ny studie från Svenskt Vatten som har kartlagt förekomsten av PFAS.
– Första steget är att börja fasa ut de här ämnena från våra konsumentprodukter. Svenskt Vatten har höga förhoppningar om att regeringen tar dessa fakta på allvar och inleder arbetet med att driva på för ett gruppförbud inom EU mot högfluorerande ämnen i konsumentprodukter redan nästa år, säger Anders Finnson, miljöexpert på Svenskt Vatten.

Enligt studien innehåller var tredje impregneringssprej för skor och textilier högfluorerade ämnen. Dessutom hittade Svenskt Vatten två sprejer som var märkta felaktigt. Den första, Boston Waterbased Protector, som bland annat säljs på Din Sko, var märkt med texten ”Produkten är framställd  utan de farliga ämnena PFOS och PFOA.” Detta trots att den innehöll höga halter av högfluorerade ämnet telomerer (FTOH). Ett annat sprej, Granger’s 2 in 1 Cleaner & Proofer stor det Miljöanpassad men sprejen innehöll ändå FTOH.

PFAS är en grupp av kemiska ämnen som är svårnedbrytbara och i många fall lagras i växter, djur och människor. Anledningen till att de används är att de avvisar vatten och skyddar bra mot smuts och fett.

Anders Finnson menar att många handlare saknar kunskap om problemet och att det saknas en bra märkning.

– Med den här rapporten kan konsumenter uppmärksammas på vikten av att ställa frågor och krav gentemot handlare och framförallt kan handlare i sin tur ställa samma frågor och krav gentemot producenter. Handeln bör redan nu starta utfasningen av PFAS från sina konsumentprodukter– ett mål bör vara att de redan 2017-2018 har fasat ut 99% av sina PFAS-produkter. Detaljhandeln ska ge en sådan konsumentservice att det helt enkelt inte finns några PFAS kvar att välja på. Man ska kunna välja på flera produkter utan PFAS och inte mellan en produkt med och en utan PFAS. Det ska vara lätt att göra rätt för kunden.

Läs hela rapporten här (pdf).

Martina Frisk

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.