Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Därför körs nya miljöfärjan på diesel

Publicerad: 23 januari 2013, 13:06

Den nya gasdrivna Ålandsfärjan är en viktig del i rederiets miljöpolicy, men inledningsvis tvingas man fylla tankarna med diesel i stället.


Den gasdrivna färjan Viking Grace är Viking lines nya flaggskepp och enligt rederiet ”världens mest miljöanpassade fartyg i sitt slag”. Den började trafikera sträckan Stockholm-Mariehamn-Åbo den 16 januari, men inte förrän i mars kommer den att kunna köras på den naturgas den är byggd för, skriver Dagens industris nätupplaga.
Under tiden är det diesel som gäller.

Problemet är att gasleverantören Aga inte kan leverera gasen, uppger Dagens industri. Det i sin tur beror på att ett norskt varv inte har hunnit bygga färdigt det speciella tankfartyg som Aga ska använda för att fylla Viking Grace tankar med gas.

Viking lines tekniska
direktör Tony Öhman tar dock det hela med ro.
– Hon ska gå på gas i 40 år, så någon månad hit eller dit spelar ingen roll. Dessutom uppfylls redan svaveldirektivet som kommer 2015 med den marindiesel vi använder i väntan på gasen. Den innehåller mindre än 0,1 procent svavel, säger han till Dagens industri.

Viking Grace är byggd
för att drivas av så kallad lng-gas (liquified natural gas), vilket rederiet marknadsför som en miljölösning. Fartyget är det största som trafikerar Östersjön och kostade cirka 2,1 miljarder kronor att bygga.

Anders Danielsson

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev