Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Därför litar inte svenskarna på företagens klimatinformation

Publicerad: 4 Juli 2011, 01:00

En ny undersökning visar att 57 procent lägger märke till om företag beskriver sin klimatpåverkan. Men 47 procent av svenskarna berättar också att de inte litar på företags klimatinformation.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011Hagainitiativet

Det är klimatnätverket Hagainitiativet som låtit genomföra en SIFO-undersökning med namnet "Svenska folkets syn på greenwash i näringslivet". Undersökningen visar att 57 procent lägger märke till företagens klimatinformation. Men nästan lika många – 45 procent – säger att de har svårt att lita på informationen. Undersökningen visar också att 7 procent bara den senaste månaden fått miljöinformation de inte ansett trovärdig från företag.

En intressant slutsats som Hagainitiativet drar i undersökningen är att företagen i ökad utsträckning bör hänvisa till myndigheters och vetenskapliga bedömningar, använda oberoende klimatmärkningar och ge mer exakta uppgifter om företagets klimatpåverkan.
- Att nästan varannan svensk har svårt att lita på företagens klimatinformation betyder att de måste bli mer transparenta och tydliga. Ett första steg skulle kunna vara att alla använde samma beräkningsstandard för klimatberäkningar. Vi beräknar enligt GHG-protokollet, den mest använda internationella redovisningsstandarden, och uppmanar alla företag att göra det, säger Nina Ekelund som är projektledare för Hagainitiativet.

Hagainitiativet presenterar sin undersökning idag, måndag, på Teaterskeppet kl 10-12.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.