Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Därför räcker det inte med en supermiljöbilspremie”

Publicerad: 1 September 2010, 10:02

”Sofia Arkelsten är stolt över Sveriges snabba omställning till miljöbilar, men hennes förslag räcker inte för en ny boom.” skriver Jakob Lagercrantz och Mattias Goldmann på Gröna Bilister i en debattartikel.


Ämnen i artikeln:

Miljöbilar

Alliansen föreslår en supermiljöbilspremie på 40 000 kronor för bilar med utsläpp på max 50 gram CO2/km. ”I dagsläget handlar det mest om elbilar eller laddhybrider.”, skriver Arkelsten. Andra i Alliansen har angett att enbart dessa omfattas, tidigare angavs att också biogasbilar omfattas då deras utsläpp av fossil koldioxid är långt under 50 g/km. Otydligheten bidrar till att premien får marginell betydelse; regeringen själva tror inte att mer än 5000 bilar omfattas åren 2011-2014. Det är inte ens en halv procent av bilförsäljningen.

Otydligheten går igen i flera andra av Alliansens förslag på bilområdet. Den nedsatta förmånsbeskattningen har varit en central del av miljöbilsboomen, men ska bara finnas för elbilar och gasbilar, inte etanol- eller hybridbilar som dominerat omställningen. Dessutom är nedsättningen en ”reformambition, som kommer att genomföras i den takt överskott kan säkras”; kanske aldrig!

Lika otydligt är det gällande låginblandningen av etanol i bensin och biodiesel i diesel, det snabbaste sättet att öka andelen biodrivmedel. Den ska tillåtas öka, men all etanol över 6,5% och all biodiesel över 5 % beskattas. Bensinbolagens branschorgan SPI anger att det är ”svårt att förstå alliansens tanke och metod och vad det för med sig för konsekvenser varför det inte går att förhålla sig till den delen i förslaget.”Risken är därmed stor att bensinbolagen helt avstår från denna viktiga miljöinsats.

Alliansen ger inte heller några besked om hur det ska gå att tanka biogas eller snabbladda el i hela landet. Lika lite får vi veta vad som ska hända med de drygt fyra miljonerna bilar som redan rullar på våra vägar. Alliansen är emot ett stöd för efterhandskonvertering från bensin till etanol och biogas, då de tror att det gör att gamla bilar som borde skrotas rullar längre. I verkligheten skulle tiotusentals nästan nya, säkra men bensinlåsta Saab och Volvo konverteras, med halverad klimatpåverkan. Och om Alliansen är så emot gamla bilar på vägarna, varför har de då inga förslag om miljödriven skrotningspremie?

”Alliansen för en politik mot utsläppen,
inte mot bilarna”, skriver Arkelsten. Som om inte bilen, oavsett drivmedel, har nackdelar. Trängsel, olyckor, utrymme som kunde användas för annat. Därför är det viktigt att göra det lättare att låta bilen stå, men också att ha tillgång till bil när man behöver utan att behöva äga en egen bil. En sådan politik har vi sett alltför lite av, kanske just på grund av de imponerande miljöbilsframgångarna de senaste åren.

Det behövs en heltäckande politik för grön bilism. Visst kan ni leverera det, Arkelsten?

Jakob Lagercrantz
Mattias Goldmann
Gröna Bilister

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

Miljöbilar

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.