Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Därför vill Scania elektrifiera motorvägen underifrån

Publicerad: 21 Januari 2011, 06:16

Elektriska motorvägar är en het potatis. Men ska strömmen leveras till fordon via induktion från vägbanan eller luftledning? Eller kanske till och med via strömavtagare underifrån? Scania studerar alla alternativ men tror mest på induktion. Skälet är mycket enkelt.


Ämnen i artikeln:

Elbilar

En rad projekt kring elektrifierade motorvägar drivs runtom i världen. Några intressanta projekt pågår i Sverige. Ett exempel är Elektriska vägar som fått fyra miljoner från Energimyndigheten.

Projektet kretsar kring kraft till tung trafik via luftledningar. En prototyp med en 500 meter lång testbana ska vara klar till hösten. Bland utmaningarna märks en strömavtagare som kan haka av och på i farten. Det arbetar forskare vid Robotdalen, Mälardalens högskola och företaget Balfour Beatty Rail med. Med i projektet är Trafikverket, Hägglunds BAE Systems, Elforsk samt Volvo och Scania.

Men för både Volvo och Scania är luftledningsspåret inte det enda alternativet. På Scania tror man i själva verket mest på induktion eller i vilket fall som helst en lösning där strömmen når fordonet underifrån.
– Vi ser en nytta i att hämta el från vägen på något sätt istället för via kontaktledning ovanifrån för det är väldigt bra om man åtminstone kan tänka sig att flera transportslag delar på den här investeringen, säger Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarig för hybridteknikutveckling på Scania i Södertälje.

Luftledningar anpassade för tungtrafik passar helt enkelt inte för annan trafik, menar man på Scania.
– Med personbil och sex meter till kontaktledningen blir det väldigt långa spröt, säger Nils-Gunnar Vågstedt, som dock inte utesluter att lösningar går att finna.

– Om från-vägen-systemen fallerar är det inte så att vi motsätter oss en tung transport på det sättet, men vi ser det som mindre troligt för då måste det transportslaget stå för infrastrukturen helt själv.

Kritik riktas emellanåt mot de elektrifierade motorvägarna, bland annat för att en överflyttning av gods från tåg till väg skulle leda till trängsel på ett redan pressat vägnät. På Scania ställer man sig frågande till den typen av kritik.
– Det finns ingen ambition att vara en ersättare för tåg. Transportapparaten kommer även i framtiden att behöva både och. Då är det väl inte så dumt att göra det bästa av båda världarna. Det här handlar inte om det, vi har en transportapparat på väg, den ska man göra så energieffektiv och miljövänlig som möjligt, säger Nils-Gunnar Vågstedt.

Scanias satsning på inducerad ström sker liksom projektet Elektriska vägar med flera partner. Med sig har Scania Bombardier, Volvo, Trafikverket och Vattenfall där de senare arbetar med frågan kring elektrifiering av vägarna. Bombardier har redan stora delar av teknologin implementerad i rälsbussar. Företaget driver själva projektet Primove i Augsburg där induktion används för rälsbussar på ett 800 meter långt spår som leder till stadens nöjesfält.
– Den nya stora grejen är att lyfta över det här till ett vägbundet fordon där man inte är styrd av ett spår, säger Nils-Gunnar Vågstedt.

Inom ett och ett halvt år räknar parterna med att en testbana för tungtrafik är färdig hos Bombardier i Augsburg.

När ett skarpt svenskt test för ström inducerad via vägbanan äger rum vet man inte hos den svenska lastbilstillverkaren. Den rimliga bedömningen är att starten för tekniken i skarpt läge är en stadsbuss på en dedicerad slinga snarare än att ett stycke motorväg elektrifieras. Men även det handlar om framtiden.
– Det här är den lösning vi strävar efter men det kommer naturligtvis att bli tekniksteg på vägen. Traditionell hybridisering av fordon är ett tidigt steg där vi jobbar med lösningar för både lastbil och buss, säger Nils-Gunnar Vågstedt.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Elbilar

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.