Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Datorspelarnas Mecka i Jönköping

Publicerad: 20 oktober 2008, 08:24

Sommarupplagan av världens största datorspelshändelse Dreamhack Summer 2007 gick av stapeln den 16 juni i Jönköping med dryga 6000 deltagare och dryga 4600 anslutna arbetsstationer.


Solen kanske strålar utanför, men det märks inte. Inne på Dreamhack står videosignalerna som spön i backen. Det här är garanterat inget ställe för den elöverkänslige, han skulle få bäras ut som ett darrande asplöv efter tre minuter.

Popmusiken dånar i den trevligt överdimensionerade ljudanläggningen och de blå lysdioder som numera är legio i varje hipp datorlåda glittrar ikapp med ögonen på de 6000 deltagarna. Trafiken mot Internet ligger på 6 gigabit per sekund och ökar exponentiellt. Bergen av Jolt-burkar växer. Alla trivs.

Dreamhack har gått från att vara en liten källarträff i en grundskola 1995 till en jättehändelse som satt Jönköping på världskartan som datorspelarnas Mecka. Från att ha startats av två eldsjälar, Martin Öjes och Kenny Eklund, finns idag en hierarkisk driftsorganisation indelad i flera grupper, coreteamet, tjänsteteamet, accessteamet, supportgruppen, entré, evenemangsvärdar, försäljning, foto, funktionärsombud, funktionärsservice, game, info, jolt, köket, konsoll, lek och spex, logistik, media, relax och massage, scenaktiviteter, sovsalsvärdar, städ och utställarservice och ett ledargarnityr som sköter PR och finans.

Totalt rör det sig om ett hundratal personer som gör allt från att bygga nätverk till att hålla brandgångarna fria. IP-telefonerna ringer och radiomeddelanden surrar hela tiden i walkie-talkisarna. Dreamhack betyder så mycket för regionen att Elmia till och med byggt ut kylning och strömförsörjning i stora D-hallen för att klara Dreamhacks belastning.

Spelnätet är ett nätverk i jätteformat som byggts upp på bara tre dagar. Lastpallar, bordsskivor, kablage och plankor ligger i lager och kan enkelt (nåja) tas ut och sättas upp. Att man kunde bygga, köra igång och testa ett nätverk i denna dinosaurieklass på bara tre dagar får tillskrivas funktionärernas numera alldeles fantastiska rutin. Dessutom återanvänds kod från gång till annan, till exempel de 20.000 rader konfigurationskod som finns i routrarna.

När de etthundra scouterna hade byggt de 70 borden klara såg Elmia-hallen ut så här.

Lördag morgon hade folk börjat strömma in och bygga upp sina arbetsstationer

Lördag eftermiddag var det nästan byst, men mer maskinvara fortsatte att strömma in

Klockan 16 började Dreamhack på riktigt i och med att lyset släcktes och Darth Vader hoppade fram.

Hallbygget en gigantisk uppvisning i logistik

Här gällde det att få in folk, fördela dem i hallen, ge dem någonstans att sitta, äta och sova och utspisa dem och samtidigt se till att säkerheten mot brand och annan oreda upprätthölls. Dreamhack är helt drogfri och man kan som synes ha roligt utan sprit. Utspisningen skedde via en hamburgerbar som verkade vara väldigt ynklig för sin uppgift, men utanför väggen anlände en aldrig sinande ström av lastbilar med mera ingredienser. Kassörerna höll själva ingen ordning på hur många hamburgare som såldes, men det var åtskilliga tusentals.

Efter ett tag kom den stora filmduken och monterades upp och dammades av. Notera formatet 9:16. Det är definitivt slut med 4:3-projektorer numera.

Den främmande intelligensen i ”2001 – en rymdodyssé” hade sina svarta monoliter som universalverktyg. På Dreamhack är det lastpallen som är universalbyggstenen och det rör sig om tusentals pallar som används till precis allt, bord, piedestaler, att ställa servrar på. Man sågar sönder, spikar ihop och borrar hål i dem. Det andra universalverktyget är silvertejpen. Den är stark, den är snygg och den går åt lådvis när man tejpar ihop hyllor, väggar, dörrar och servrar.

Bilspel förekom i många montrar och maskinvaran låg runt omkring. Man byggde för glatta livet.

Datorspelare tycker sällan att antivirus-program är det nödvändigaste i denna värld. Symantec, som är en av sponsorerna, menar att deras produkt är den som ger minst bakgrundsbelastning på datorn, men lyckades väl inte uppamma något riktigt intresse för sina produkter, tyvärr. Deras skrikgula monter var aldrig direkt sprängfylld, men lakritsklubborna provades och godkändes.

Man byggde faktiskt två nät. Vi får inte glömma elnätet. Elmia har fått bygga ut sina ställverk för att kunna mata hallen med 3 megawatt.

Borden var märkta av sitt hårda liv på Dreamhack. Switcharna står upp så de ska vara lätta att se och svåra att stjäla.

Nätverksbygget imponerar

Vid vårt förra besök var det Extreme Networks som stod för centralnoden, den stora jätteroutern Black Diamond 10808, men den tålde till sist inte belastningen och var inte tillräckligt utbyggbar, varför man övergick till två av Ciscos allra största produkter: Cisco 7606 och 7609 anslutna i full mesh så att alla routrar har en unik ledning till alla de andra. I och med att routrarna har flera utgångar än tidigare kan man ansluta switcharna på arbetsborden direkt med en gigabitledning och kommer undan två steg med uppsamlande distributionsswitchar som man tvingades till tidigare. Detta har också möjliggjort multicast av videon från scenen. Antalet leverantörer har minskats till bara Cisco och Zyxel.

Förra Dreamhack var aningen större och då var belastningen aldrig större än 50 procent av maxlast, så det finns ingen risk för överbelastning.

Darknetting används även i år, men med honeypot-tillsats. Dreamhack har ett äkta subnät med 65000 adresser och eftersom bara 4000 av dem faktiskt används routas de andra till en undersökande server som kör statistik på de virus den samlar upp.

VLAN körs nu ända från Zyxel-switcharna ute på borden och in till routrarna för att man ska kunna spåra var virus och attacker kommer ifrån och kunna ha koll på switcharna.

WLAN med 4 acesspunkter sattes upp och användes av totalt 130 klienter, dock ej för spel. Användningen av WLAN kommer att öka i framtiden.

Här är grabbarna som håller alltihop igång 24 timmar om dygnet: Systemavdelningen. Säkerheten hade ökats betydligt i och med att man började med låsta dörrar in till administratörerna och hårdare policy på vem som fick komma in var. Alla oanvända portar är numera avstängda och ingen utrustning kan nås utanför systemavdelningens låsta dörr. SMTP blockeras generellt för att förhindra spamattacker. COPP ska förhindra att Cisco-routrarna lastas ned med ping-trafik.

Teamansvarige för nätverksgruppen Karl-Johan Stjernqvist visar huvudservrarna i B-hallen. Dels finns fem spelservrar för diverse serverbaserade spel. Över dem finns DNS-er, DHCP, ESX, antivirusservar med mera.

Eftersom 10 Gbps-fibern mellan de fyra routrarna drogs tillfälligt fick den inte gå sönder av att bli stampad på eller överkörd med truck. Militär sk. Tactical Battlefield-fiber tål att dras runt skarpa hörn, minsann. Den slutar med en karbinhake som kan hakas fast i utrustningen för att förhindra skador på kontaktdonen. Det man helst av allt önskar sig är en permanent utlagd fiber mellan B- och D-hallarna.

Fredag kväll kopplades all utrustning in. Här kopplas en av routrarna i D-hallen. Allt gick som det skulle.

Supportfolket satt uppe på en tribunal och hade överblick över hallen. Med Castlerocks program SNMPc kunde man se alla de övervakade komponenterna på en enda skärmbild och skicka ut en löpare (från soffan) om någon switch skulle sluta fungera. Normalt handlade det om att något klåfinger hade dragit ut nätsladden, men supportfolket var på dem så fort felet upptäcktes.

Övervakningsprogrammet SNMPc är grunden för supportgruppens arbete och används huvudsakligen för att se till att alla switchar är igång i lokalerna.

Man noterade att servrarna i B-hallen hade det lite varmt i sina skåp. Raskt fram med sticksågen. Nu ska här monteras ordentliga fläktar. Skåptaken skruvades av och fläktarna drogs fast och strax blev det lite svalare.

Fyra starka Cicso-routrar i mesh-nät för redundansens skull kunde driva runt cirka 30 Gbps i hallarna. Jämfört med tidigare tillställningar hade hierarkin plattats ut och antalet mellanstag minskats, med ökad kapacitet som följd. D-hallen hade tre routrar som fördelade lasten mellan sig och ett par switchar riktade mot utställarna, och mot systemavdelningen med ett par backupservrar för de nödvändiga systemfunktionerna.

I B-hallen stod en router som var kopplad mot utställarna och dessutom hela huvudserverparken med spelservrar och systemfunktioner som DNS, DHCP, antivirus mm.

Man hade valt att köra systemfunktionerna på Linux i huvudservrarna och i en annan Unix-variant hos systemavdelningen för att de iallafall inte skulle krascha samtidigt.

Alla routrar hade gigabitlänkar ut till de tre Zyxel-växlarna på varje bord. Växlarna hade 24 portar varav två var spärrade, alltså totalt 66 portar per bord. Med 70 bord blir det totalt 4620 portar, alla på 100 Mbps.

Kapaciteten mot Internet var smått otroliga 10 Gbps och levererades av Telia. Den har gått stadigt uppåt. 2004 var den ”bara” 2 Gbps. Dessutom har man slutat med redundanta Internetlinjer eftersom det inte verkar vara några avbrottsproblem.

Bilen ovan visar kapaciteten ut mot Internet under de första dagarna. Trafiken in (orange) toppar på cirka 3 Gbps medan uttrafiken (vit) toppar på cirka 6 Gbps. Det är Bittorrent som drar den höga ut-kapaciteten.

– 100 terabyte! utropar en tekniker plötsligt. 300 terabyte flöt in och ut under Dreamhack Winter 2006.

Telia satsar på eSport

Telias Lars Lindblad och Henrik Sandell fångade med fingrarna i läskburken. Det var de som drog in en tio gigabits fiber och stoppade in i Dreamhacks core-router. Fibern är säkrad med en andra, redundant fiber.

Telia står för Internetuppkopplingen, som är helt osilad Ethernet. Man vidtar dock vissa åtgärder för att prioritera speltrafiken om belastningen skulle komma upp i maxinivån. Telia håller också med tekniker dygnet runt.

Telia tänker sig tydligen en framtid som eSport-leverantör. Inte helt fel, när man ser sig omkring i Elmia-hallen. eSports handlar inte om att vara snabb i fötterna, det gäller att vara snabb i fingrarna och huvudet. Spelarna hanterar sina tangentbort och avatarer med smått otrolig fart. Det är inte den vanlige kontorsknapparen som sitter här.

Telia samarbetar också med flera spelpartners som visar bland annat bilracingspel, och så här såg montern ut under uppbyggnadsskedet, när bilarna höll på att provas och monteras.

Över huvud taget är det betydligt fler sponsorer än tidigare, bortsett från Microsoft som inte finns med alls denna gång.

IPv6 – ingen kioskvältare

IP version 6 var det magert med. Måns Nilssons försök att erbjuda IPv6-tjänster på Dreamhack 2004 slog inte särskilt väl ut, då bara 50-60 arbetsstationer körde v6 fram emot slutet av händelsen. Då berodde det på att Windows XP, som var helt dominerande, inte alls sökte IPv6 om man inte ställde in det manuellt. Den här gången hade man nog trott att Windows Vista, som hittar detta protokoll automatiskt, skulle använda det, men det blev bara nästan 300 IPv6-förbindelser. En titt runt i hallen förklarade varför: Det var synnerligen magert med Vista.

Kriget kommer hem

Undertecknad blir sällan påverkad av datorspel, allra minst av skjutaspel, på grund av avsaknaden av realism och den till synes oändliga tillgången på ammunition, men World in Conflict som introducerades i beta på Dreamhack gav kalla kårar. Sovjet har inte alls fallit samman utan har invaderat USA och du ska nu strida för att befria landet. Det otäcka är den kusliga realismen och att striderna bedrivs i väl renderade, fotorealistiska, helt vanliga bostadsområden och att kameran liksom hoppar som om det vore en upphetsad människa som sprang omkring med den. Splitter kommer flygande helt realistiskt och gör skada. Speltillverkarna har helt klart tagit lärdom av CNNs bilder från Irak och visar kriget från sin otäckaste sida.

Processorbelastningen visar sig också från sin otäckaste sida: processorer med dubbla kärnor och vattenkylda grafikkort är lämpligt om man vill få flyt i spelet.

Extrem överklockning med flytande kväve

Vill man ha det snabbaste får man lida för det. Vattenkylning är numera blaha-blaha när extrem-överklockarna Marcus Hultin och Robert Kihlberg pressar upp Intels nya fyrkärniga processor Core 2 Extreme från 2,5 till 4,8 gigahertz. Temperaturen utanpå höljet ligger på minus 110 grader Celsius och det blir frost på grafikkorten. Mycket kallare än så kan man inte få det.

Kylmediet är flytande kväve som hälls i specialsvarvade skorstenar som står på de varma komponenterna med kiselfett emellan. Nöjet är emellertid kortvarigt eftersom man måste hälla på kvävet manuellt och behöver ett antal stora dewarkärl för dess förvaring.

Mister Überklocker himself sitter på en kvävedewar och visar upp sin egenhändigt svarvade skorsten.

Notera frosten på kretsarna på grafikkortet. Man kan ju fundera på hur länge kretsarna klarar det innan det blir läckströmmar.

Dreamhack är slut för denna gång, Vi ses igen

Om du inte har något emot att sitta tillsammans med tiotusen jublande likasinnade i dånade rockmusik och spela dödliga spel med knivar och skjutvapen och dricka dig fördärvad på Jolt, då är Dreamhack en tillställning för dig.

Känn hur hjärnan skruvas upp av koffeinet och adrenalinet.

Känn hur bröstkorgen dånar av rockmusik.

Känn ögonen bländas av blå lysdioder.

Sänd en stilla tanke till systemfolket som håller allt detta goda igång trots hela arméer av virus och trojaner.

Välkommen åter.

Dreamfacts

1,1 mil UTP-kabel hade lagts ut på borden och till sponsorernas montrar.

Ett antal hundrameterslängder sexparsfiber, däribland slagfältstålig Tactical Battlefield-fiber lades ut mellan routrarna.

Två stycken Cisco 7606 och två 7609 i full mesh-koppling kunde routa uppåt 30 Gbps runt i hallen. 7600 med SUP720-3BXL kan routa 720 Gbps internt, 40 gigabit per blad.

Telia bidrog med 10 Gbps Internetledning.

Totalt användes 210 stycken Zyxel 3024-växlar på arbetsborden.

Så går du vidare

Dreamhack hittar du på www.dreamhack.se

Läs om Dreamhack Winter 2004 i Nätverk & Kommunikation 3/2005

World in Conflict finns på www.worldinconflict.com

WGT, World GameMaster Tournament arrangerade turneringar i Counter-strike och World of Warcraft III: www.worldgamemaster.org

Bland sponsorerna
Symantec: www.symantec.com
Cisco: www.cisco.com
Telia: www.telia.se

Nu, i en monter nära dig

Portalfiguren vid Dreamhacks öppnande var David Prowse, en numera halt och gråhårig farbror som en gång förhäxade världen som Darth Vader, all universums ondska förkroppsligad. Jublet visste inga gränser när han klev upp på scenen och hälsade sina fans.

Strax därefter började ljussvärden vifta och stormtroopers gav sig ut i publiken och arresterade ett par personer. Efteråt kunde man se och fotografera Darth i Nordic Garrisons monter i B-hallen.

Montern och området runt omkring var fullt av stormtroopers som viftade med vapen och roade sig med summariska arresteringar. Nordic Garrison är en välgörenhetsorganisation som samlar in pengar till barnsjukhus och forskning kring barnsjukdomar.

www.nordicgarrison.net

En stormtrooper i byggsats.

Jolt
Logistiken runt matförsörjningen var imponerande. Sådana här evenemang är intimt knutna till ett överdådigt förtärande av olika Colaprodukter och eftersom det handlar om att förbli vaken är det Jolt med extra mycket koffein som gäller.

Först ställde man upp 32 lastpallar Jolt, Cola och bordsvatten…

…och sedan byggde man kiosken runt omkring.

Se här hur de utmattade Jolt-arbetarna får langa dricka under svåra förhållanden. Ingen köper enskilda burkar utan alla ska ha hela flak.

Det såldes vaken-tuggummi med koffein också. ”Sleep is yous enemy!” En kommentar:
– Koffeinet smakar #”¤%& illa, men jäklar vad pigg man blir!

Vi testade alla energidrycker som bjöds ut på området. Alla smakade vedervärdigt.

Ekipagen och hallen

Ett försök att visa det enorma myllret. Det är svårt att överföra åsynen av 4000 datorer med några enkla bilder.

Utrustningen strömmar in i hallen och julgransbelysningarna tänds. Älghorn och kaninöron åker på. Man kan nog se en och annan åldring på över 25 år håglöst ströva genom lokalen, men det här är trots allt en tillställning för den unga generationen.

Vissa bygger om sina maskiner i sista stund och dokumenterar med webbkamera.

Blåa lysdioder är numera legio, genomskinliga lådor likaså. Det måste snart komma något nytt!

Farbror blå hackar i det sköna neonljuset.

Grönt, intensivt ljus och en spelare i svart kåpa – spöklikt mysigt.

Det här var ändå lite nytt, en blåbelyst fläkt med roterande display.

Festens mest irriterande USB-pryl, en lysdiodförsedd fläkt. Blir man inte tokig av den, så…

CRT-erna är numera definitivt borta. 99 % av deltagarna använde platta skärmar.

Ständig injektion av Jolt har nu blivit möjlig genom den moderna tekniken.

Laidback computing. Nytt sedan tidigare är också alla tjejgrupper, Femina United, Grrl-power med flera som riktar sig enbart till flickor.

En luddig dator!

Den här gossen hade byggt sitt moderkort på en kopparplatta med vattenkylning, i en datorlåda av trä!

Så lägrar sig mörkret över den allt annat än tysta lokalen.

Nu börjar allvaret!

Jörgen Städje

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.