Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

De 8 misstagen som orsakade BP:s oljekatastrof

Publicerad: 9 September 2010, 08:27

Igår släppte BP sin egen rapport om oljekatastrofen i den Mexikanska golfen.


Ämnen i artikeln:

OljaOljekatastrofen

Åtta katastrofala misstag ledde till att oljeriggen Deepwater Horizon exploderade. Det konstateras i den efterlängade rapport som BP presenterade under onsdagen.

I rapporten hävdar BP att de accepterar sin roll i olyckan, men samtidigt kritiserar de sina två underleverantörer – Transocean som skötte driften av oljeplattformen och Halliburton som arbetat med cementen kring plattformens borrhål.

I rapporten kan man läsa att man dagen före olyckan pumpade ner cement till botten av borrhålet, en standardprocedur för att förhindra att olja läckte ut. På själva olycksdagen genomförde man tester för att kontrollera att borrhålet förseglats på rätt sätt.

Tidningen New Scientist har sammanfattat de åtta misstag som enligt BP tillsammans orsakade oljekatastrofen.

- Dålig cement. Cementen i botten av borrhålet förseglade inte öppningen vilket ledde till att olja och gas började läcka ut och in i de borr-rör som ledde upp till ytan. Enligt BP höll inte cementet måttet för att klara förseglingen.
- Ventilhaveri. Utöver det cement som skulle försegla oljan fanns två ventiler som skulle hindra olja och gas från att komma upp i röret mot ytan. Båda dessa ventiler fallerade.
- Misstolkat trycktest. Besättningen genomförde en rad olika trycktest för att uppskatta om oljan var förseglad eller inte. Resultaten av dessa test misstolkades, vilket ledde till att man uppfattade att allt var under kontroll.
- Läckan upptäcktes försent. Oavsett om oljekällan var under kontroll eller inte, så borde man kunnat upptäcka flödet av olja och gas mot ytan genom att se oväntade höjningar av trycket i oljekällan. Just tryckhöjningar av den här typen inträffade 50 minuter innan explosionen, men de uppfattades ändå inte som en läcka.
- Ventilhaveri nr 2. Åtta minuter innan explosionen började en blanding av lera och gas flöda ut på oljeplattformens golv. Besättningen försökte omedelbart stänga den ventil som kallas "the blowout preventer", eller BOP,  som är placerad på oceanbotten direkt över borrhålet. Den ventilen fungerade inte som den skulle.
- Översvämmad separator. När lera och gas började läcka ut på plattformsgolvet hade man kunnat leda ut det på sidan av plattformen. Istället valde man att leda ned massorna i den maskin som till vardags separerar små mängder lera från gas. Denna separator översvämmades snabbt, vilket ledde till att lättantändlig gas spreds över hela oljeriggen.
- Inget gaslarm. Oljeplattformen hade ett system med gasdetektorer som borde ha varnat för gas samt stängt av ett antal ventilationsfläktar för att förhindra att gasen spreds till möjliga antändningskällor, som till exempels plattformens motorer. Det systemet fungerade inte.
- Inget batteri i BOP. När exploslionen förstörde de kontrollinor som används för att stänga säkerhetsventilerna i BOP, "the blowout preventer", så borde ventilens två egna säkerhetssystem ha aktivierats och själva stängt ventilen då kontakten med ytan bröts. Här visade det sig att det ena systemet hade slut på batteri och det andra ett felaktigt reglage – vilket gjorde att oljan inte förseglades.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

OljaOljekatastrofen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.