Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

De pressar Facebook att bli gröna

Publicerad: 7 Februari 2011, 13:16

Den sociala nätverksgiganten Facebook driver till stor del sina servrar med el från kolkraftverk. Nu kräver Greenpeace att Facebook upprättar en plan för hur de ska gå från klimatförstörande kolkraft till förnybar energi. Greenpeace ger också Facebook en deadline.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikGrön ItMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Facebook är en rejäl energislukare – desvärre har företaget valt att driva sitt hastigt växande datornätverk med elektricitet som till stor del kommer från kol. Enligt Greenpeace ökade Facebook dessutom andelen kol i sin energimix då man förra året lät sina två första egna datacenter få majoriteten av elen från kolkraftverk.

Greenpeace utmanar nu Facebooks ledning att presentera en plan för hur de ska gå från kolkraft till förnybar energi. Greenpeace ger också företaget en deadline och vill ha planen för den 22 april. Då är det nämligen "Earth Day". Greenpeace hävdar att över 600 000 personer redan idag stöder kampanjen "Facebook: Unfriend Coal".

Greenpeace påpekar att Facebook inte är ensamma i IT-sektorn om att skada klimatet genom att använda kolkraft. Man konstaterar också att den världens datacenter och telekomnätverk år 2020 kommer att använda tre gånger så mycket elektricitet som idag om den nuvarande utvecklingstakten fortsätter. IT-sektorn skulle i så fall förbruka mer än vad Frankrike, Tyskland, Kanada och Brasilien förbrukar tillsammangs.
– Eftersom IT-sektorn använder så mycket el, kan de spela en stor roll i att minska världens kolberoende genom att gå över till förnybar energi. Vi hoppas därför att Facebook, som är ett av världens mest innovativa IT-företag, nu skapar en vision för hur de ska bli ett modernt, grön företag, säger Patrik Eriksson, kampanjchef på Greenpeace.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.