Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

De vill stoppa bussbråket mellan el och biogas

Publicerad: 22 December 2015, 07:33

Att testa och utvärdera eldriven busstrafik är en central del av projektet ElectriCity i Göteborg. Den 15 juni startade en ny busslinje mellan Chalmers/Johanneberg Science Park och Lindholmen Science Park.

Foto: Electricity/Göteborg

Det ensidiga fokuset på eldrift gör att biogas hamnar i skuggan. Det kan få förödande konsekvenser, varnar debattörer.


Ämnen i artikeln:

PolitikAffärerBiogas

I en debattartikel på gp.se skriver bland annat Maria Khorsand, koncernchef SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, och Åsa Odell, vice ordförande Lantbrukarnas Riksförbund, om hur alltfler kommunala och regionala bussbolag satsar på el och elhybrider. Detta, menar debattörerna, kan få förödande konsekvenser för Sveriges biogasproduktion och möjligheten att nå klimatmålen.

”I stället för att ställa förnybara intressen mot varandra som i fallet med busstrafiken, bör man därför tillsammans koncentrera sig på att vinna marknadsandelar från fossila bränslen.” skriver de.

Författarna pekar på att vi behöver både el och biogas i samhället: ”Både el- och biogastekniken har för- och nackdelar och vi behöver dem båda för lång tid framåt – inte bara till busstrafik. Biogasen är viktig också för hanteringen av organiskt avfall från hushållen, livsmedelsindustrin och jordbruket.”

Debattörerna lyfter statistik som tyder på att eldrift är på väg att ta över när det gäller busstrafiken. Och de nämner flera bussbolag som har börjat köpa in elbussar eller elhybrider, däribland Malmö, Umeå, Härnösand, Sollefteå, Karlstad, Göteborg, Stockholm,Uppsala, Sundsvall och Uddevalla. ”Eldrift är ett utmärkt alternativ till fossila drivmedel om elen produceras förnybart, men vi behöver både el- och biogasfordon (och även andra fossilfria alternativ) om vi ska lyckas nå målet att Sveriges fordonsflotta ska vara fossiloberoende år 2030.”, skriver artikelförfattarna.

De kommer även med ett antal uppmaningar till politikerna. En är att ”ge stora och långsiktiga resurser till förnybara drivmedel, så att de hinner mogna och inte behöver konkurrera inbördes.”

Läs hela debattartikeln i GP här.

Martina Frisk

Ämnen i artikeln:

PolitikAffärerBiogas

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.