Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Debatt: Därför måste alla bolag hålla koll på sin klimatnota

Publicerad: 21 Oktober 2014, 09:58

”Ett stabilt klimat är inte ett särintresse. Alla har ett ansvar. Grunden till klimatarbetet är att känna till sina utsläpp av växthusgaser” skriver elva företag i en debattartikel som uppmanar näringslivet att ta klimatansvar.


Ämnen i artikeln:

Fn

Varje år redovisar Sveriges dryga miljon företag sina bokslut. Det är dags att vi även börjar redovisa vår klimatpåverkan. Alla företag, stora som små, påverkar klimatet. Att göra en enklare utvärdering av verksamhetens utsläpp av växthusgaser är inte svårt. Det finns en mängd verktyg och metoder som är både billiga och lätthanterliga. Det är varje företags skyldighet att redovisa sin klimatpåverkan.

Vi stöter ofta på frågor om vad företag kan göra för att minska sitt avtryck. Hur klimatsmart ett företag är, är ofta beroende av de produkter och tjänster de använder. När informationen om en produkts eller tjänsts påverkan inte finns tillgänglig är det svårt att ta ett genomtänkt beslut. Tyvärr är det idag en utmaning för alla från investerare till konsumenter att göra klimatsmarta val. Trots ett antal initiativ med mål att sammanställa data och ett ökat tryck från investerargrupper saknas det fortfarande kunskap och information som på ett jämförbart och lättillgängligt sätt presenterar företags påverkan på klimatet.
Informationsbristen är till stor del företagens egna fel. Vi ställer inte tillräckligt höga krav på vare sig oss själva eller våra underleverantörer. Att presentera en klimatprofil på en produkt eller tjänst ska inte vara ett undantag. Det ska vara en självklarhet.

En utmaning som klimatförändringarna kräver en mängd åtgärder, både internationellt och lokalt. Tidigare i år antog Europaparlamentet ett direktiv som bland annat kräver att större börsnoterade företag även rapporterar vissa hållbarhetsparametrar, exempelvis miljöpåverkan, utöver sin finansiella rapportering. I exempelvis Storbritannien har man, uppmuntrad av näringslivet, antagit en klimatlag som kräver klimatrapportering av börsnoterade bolag. Näringslivets engagemang är naturligt eftersom det finns en stark koppling mellan ett ambitiöst klimatarbete och ökad lönsamhet. Med det i åtanke är det underligt att inte fler företag i Sverige har en klimatstrategi.
Det är positivt att både internationella och nationella institutioner belyser vikten av rapportering.

Men det räcker inte. Det är bråttom. Som ansvarsfulla företagare i Sverige kan vi inte sitta och vänta på eventuell lagstiftning. Vi måste agera nu.
Människan är beroende av klimatet i allt vi tar oss för. Utan ett stabilt klimat hade det antagligen varit betydligt svårare att åstadkomma den teknologiska och samhälleliga utveckling som vi i Sverige njuter av dagligen.

Det senaste året har klimatförändringarnas potentiellt katastrofala konsekvenser återigen belysts, inte minst i den femte utvärderingen från FN:s klimatpanel IPCC. För att minska förändringarnas värsta konsekvenser bör jordens medeltemperatur inte öka mer än två grader innan århundradets slut. Det innebär att de internationella utsläppen måste halveras fram till år 2050.
Forskningen är entydig. I IPCCs utvärderings tredje delrapport understryks vikten av handling. Något förenklad var en av slutsatserna: Ju fortare vi agerar desto enklare och billigare kommer det att bli att motverka förändringarna och dess konsekvenser.

Internationellt stiger utsläppen. Koncentrationen av växthusgaser i atmosfären har, under mänsklighetens historia, aldrig varit högre. Minskad biodiversitet, klimatflyktingar, höjda havsnivåer och en ökad frekvens av extrema väderhändelser är bara några av de effekter som redan börjat observeras.

Denna verklighetsbeskrivning bör inte vara ny för någon, ändå agerar flera företag med missuppfattningen att deras inflytande över klimatet är försumbart.
En stoppkloss för det egna handlandet är ofta bristen på pålitlig information. Här har företagen ett stort ansvar.

Vi som deltar i nätverket ”Klimatneutralt företag” arbetar alla med klimatfrågan på olika sätt utifrån våra individuella förutsättningar. Det vi har gemensamt är bland annat att vi regelbundet mäter vår klimatpåverkan. Vi vet att det är först när man känner till sin påverkan som man på allvar kan påbörja arbetet med att reducera sitt klimatavtryck. Minskade utsläpp går ofta hand i hand med effektivare resurshantering, genom att exempelvis begränsa sitt resande och sin energianvändning sparar man in på utgifter och minskar sina utsläpp.
Alla måste bidra gemensamt för att minska klimathotet. Vi uppmanar därför alla företag i Sverige att börja mäta och redovisa sina utsläpp. Vi uppmanar även företagen att ställa krav på klimatredovisningar vid inköp av produkter och tjänster.

Ett stabilt klimat är inte ett särintresse. Alla har ett ansvar. Grunden till klimatarbetet är att känna till sina utsläpp av växthusgaser. Ta första steget i arbetet mot klimatförändringarna och mät er klimatpåverkan.


Försäkringsbolaget If, chef för Public Affairs, Mats Nordenskjöld
Mobility Motors Sweden AB, VD, Eric Roelofsen
Bergmark Sustainability AB, VD, Thomas Bergmark
Kemibolaget OCEAN AB, Miljöansvarig, Leif Löf
Big Image Systems AB, VD, Andreas Skantze
Elanders Sverige AB, Miljöansvarig, Lena Manner
Sörmlands Sparbank, VD, Joacim Lindgren
Sånga Säby, VD, Per Åhrlin
Mods Graphic Studio, Miljöansvarig, Daniel Almstedt
Advokatbyrån Omnia, VD, Pia Björstrand
Ogeborg Golvagenturer AB, VD, Leif Ogeborg
Thorbjörn Geiser, VD eGain Sweden AB.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Fn

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.