Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Debatt: Köpare av vägtransporter motverkar miljöförbättringar

Publicerad: 15 Oktober 2010, 07:49

Vill väl, gör fel – därför är CO2 utsläppen 20% för höga. Mottagarna av ”Stora Åkeripriset” hävdar i ett debattinlägg att transportköparna är okunniga.


Om drivkrafterna fanns och transportköparna hade kunskapen, skulle EU:s klimatmål för 2020, uppnås redan 2011. Detta skulle ske medans byråkrater och politiker pratar framtida tekniska lösningar!

Eftersom transportkostnaderna är låga relativt andra insatsvaror får dessa låg prioritet. Genom transportköparnas okunskap krävs att åkeriet ska uppfylla/införa en mängd dyra tekniska lösningar, lösningar som oftast saknar effektivitet. Om de istället krävde resultat på minskad miljöpåverkan och såg sig själva som en del i förändringsprocessen skulle faktiska resultat åstadkommas, samtidigt som åkeriets marginal skulle öka!

Det måste vara svårt att hitta någon annan bransch än Sveriges åkeriföretag som drivs med en sådan passion och glöd, dessutom alltid beredda att uppfylla kunden önskemål. Att driva åkeri är mer livsstil än business där medarbetare och omvärlden är av större värde än kvartalsvinster. Därför vore det lätt för transportköparna att få med sig åkerierna i miljöarbetet, men genuint engagemang saknas i de flesta fall.

Idag haglar det nya krav över åkeriföretagen från transportköparna men oftast helt utan bäring på faktiska resultat. Ska ni arbeta för oss måste ni ……. annars vänder vi oss till någon annan som uppfyller våra krav. Så lyder ofta visan i åkeriets öra. Det ställs krav på ECODrive utbildningar, alkolås, bromstester, bränsleuppföljning, CO2 mätningar, hastighetsspärrar, ISA, rapporter på än det ena än det andra. Listan kan göras lång och kostnaden är stor men resultaten små. Tidsåtgången är betungande och tar värdefull tid i anspråk, tid som hade kunnat ägnas åt verkliga förbättringar.

Ska åkerinäringen ta nästa stora steg mot bättre miljö måste köparna ställa krav på resultat. Alla branscher som har uppvisat en stark utveckling mot ökad effektivitet har samarbetat med leverantörsledet. Lastbils- och elektronikindustrin är goda exempel där utvecklingen har gått mot större miljöhänsyn kombinerat med bättre lönsamhet. Signifikativt har varit att det är kunden som drivit utvecklingen, påhejad av utvecklingsbenägna leverantörer. Kunden har i dessa exempel alltid haft en klar och tydlig vision – att lönsamheten ska upp och miljöpåverkan ner.

Transportköparna däremot ställer krav på medel – inte mål. Kravet ställs på lösningar och inte resultat. Det vore mer engagerande och utvecklande om kunden ställde krav på ett konkret resultat. T.ex. ”ni måste bevisa att era CO2 utsläpp minskar med x% per år”, då skulle det uppstå ett engagemang för verkliga förbättringar. Idag nöjer sig köparna med att friköpa sig från miljöansvar medels ett antal tekniska krav allt medans åkeriet får stå för notan. Tyvärr är verkningsgraden av dessa köpkrav ej mätbara.

Transportköparna gör samma misstag idag med miljöfrågan som tillverkningsindustrin gjorde med kvalitén på 80-talet. Man anställer en miljödirektör som ska ”fixa miljön, medans vi andra arbetar med den riktiga verksamheten”. Därmed tappas känslan för miljöarbete, som rätt drivet faktiskt ökar produktiviteten. Miljö- och lönsamhetsutveckling går hand i hand – att det ska ta så lång tid att upptäcka!

Varför saknas då drivkrafter till verklig förändring? En stor del beror naturligtvis på transportens relativt låga kostnad, därmed kommer ointresse och okunskap för att driva utvecklingen. Dessutom bygger marknaden till stora delar på provisioner och avtal som är skyddade mot kostnader genom klausuler och s.k. ”open book contracts” där slutkonsumenten får stå för hela kostnaden. På en sådan marknad försvinner stora delar av drivkrafterna till verklig och genuin förbättring.

Det är dags för Sveriges transportköpare att börja arbeta modernt och nytänkande. Ni har världens bästa leverantörskår med er! De flesta åkeriföretag står beredda att samarbeta för gemensamma miljömål, mål som innebär att miljön gynnas på ett konkret och mätbart sätt – idag och inte i framtiden. Ställ krav, men ställ krav på resultat och låt åkeriet bestämma medlen för att nå målen.

Med en sådan enkel åtgärd skulle åkerierna fokusera på de åtgärder som verkligen ger snabba miljövinster och samtidigt bli belönade för bra arbete. Genom att styra en transport med samma metoder som ett tillverkande företag styr processerna, kommer CO2 utsläppen att minska med 20%. Enkla men effektiva metoder som hela tiden mäter faktiska resultat ger även motivation till ständiga förbättringar.

Det är enklare för alla parter att ställa konkreta krav på faktiska CO2 sänkningar. Och inte som idag bara begära redovisning av CO2 utsläppen, vilket inte gynnar miljön eller oss som investerar både tid och pengar i konkreta förbättringar.

Miljön ligger åkerierna varmt om hjärtat, verktyg och möjligheter till stora CO2 sänkningar finns, resultaten kommer när transportköparna tar frågan på rätt och riktigt allvar!

Sten Forseke, grundare, Greater Than AB, Stockholm

Erik Alfredsson, VD & delägare, Alfredsson Transport AB,  Norrköping, Vinnare av Stora Åkeripriset 2009

Jessica Gunnarsson, delägare, Nybro Transport AB, Nybro, Vinnare av Stora Åkeripriset 2010

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.