Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Debatt: ”Regeringen kraschar miljöbilsboomen”

Publicerad: 18 April 2011, 04:54

”Miljöbilspolitiken slår undan miljöfordonsmarknaden i Sverige” skriver Jakob Lagercrantz och Mattias Goldmann på Gröna Bilister i en debattartikel som tar upp en rad konkreta exempel.


Ämnen i artikeln:

MiljöbilarRegeringen

Regeringens stolta miljöutspel visar sig vara ren bluff, halvsanningar och fromma förhoppningar. Tillsammans slår det undan benen på miljöfordonsmarknaden i Sverige.

1. Låginblandningen. Från den 1 maj tillåts 10 procent etanol i bensin, mot dagens 5 procent. Eftersom etanolen har ungefär hälften så hög klimatpåverkan som bensinen, minskar detta bränslets klimatpåverkan med cirka 2.5 procent. Praktiskt taget alla bensinbilar kan köra på denna ”E10”.

Bilindustrins branschorgan BilSwedens beräkningar av bilismens klimatpåverkan utgår redan ifrån att alla bensinbilar körs på bensin med 10 procent etanol. Men Gröna Bilisters enkät visar att inte ett enda bensinbolag kommer att höja andelen etanol med så mycket som en promille när det blir tillåtet om ett par veckor.

Felet är regeringens. De har valt att införa skattekil, där all etanol över 6.5% beskattas fullt ut, vilket gör det till ekonomiskt vansinne att blanda in etanol över denna nivå. Konstruktionen är globalt sett unik vilket inte är förvånande eftersom den frångår alla sunda principer för beskattning; varför ska den sjunde procenten etanol belastas med flera kronor skatt medan den sjätte procenten är skattebefriad? Varför ska etanol över en viss nivå få samma koldioxid- och energiskatt som bensin, trots att den har halva klimatpåverkan och ca 35 procent lägre energiinnehåll?

Om bensinbolagen väljer att blanda in 6.5% etanol, stannar klimatnyttan vid 0,75% jämfört med tidigare bensin med 5% etanol – om alla fortsätter att tanka exakt som förut. I Finland och Tyskland, där man nyligen införde 10% etanol i all 95-oktanig bensin, har uppemot 40% av de som tidigare tankade 95-oktanig bensin övergått till 98-oktanig etanolfri bensin, av rädsla för att deras bilar inte ska tåla den högre etanolnblandningen. Också i Sverige är och förblir 98-oktanig bensin helt etanolfri. För att det ska bli någon total klimatnytta alls med den ökade låginblandningen till 6.5% får andelen bilister som övergår från 95 till 98 oktan vara max 23 procent.

”Vi vill öka låginblandning. Det är ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att öka användningen av biodrivmedel”, sade miljöminister Carlgren hos SPI i mars 2010. Om ingen justering görs i budgeten kan resultatet mycket väl bli det motsatta.

2. Supermiljöbilspremien.
Den som mellan 2012 och 2014 skaffar en elbil eller laddhybrid får 40 000 kronor. Men premien gäller enbart privatpersoner. Vår sondering visar att inte ett enda bilmärke ser privatkunder som målgrupp för elbilarna, som i snitt kostar minst 100 000 kronor mer än motsvarande bensinbil. Premien gäller dessutom enbart elbilar och laddhybrider som släpper ut mindre än 50 g CO2/km, även om Trafikverkets och Naturvårdsverkets gemensamma index visar att också snåla gasbilar uppfyller kravet. Vidare måste supermiljöbilarna klara fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Inte en enda elbil på marknaden uppfyller dessa krav.

Transportstyrelsen anger att ”Den direkta effekten av en supermiljöbilspremie blir begränsad”. Det är fel. Med nuvarande inriktning blir den obefintlig.

3. Förmånsbeskattningen. De flesta nybilsköpare är företag. De väljer förmånsbil utifrån en bedömning av de ekonomiska villkoren under de tre-fyra år de normalt har bilen. Därför är det uselt att regeringen när den nu äntligen ger besked om framtida villkor, bara gör det för två år. Att gasbilarna får fortsatta förmåner, men inte etanolbilarna är klimatmässigt obegripligt; ansvariga myndigheter bedömer gasbilarnas klimatnytta till 60 % och etanolbilarnas till 50 % och skillnaden i förmånsvärde bör vara därefter. Istället utgår regeringen ifrån den ur miljöperspektiv fullständigt ovidkommande skillnaden i merkostnad mellan fordonen. Det finns 126 gasmackar mot etanolens 1800 och bensinens 3500 – vill man ensidigt satsa på gasbilar bör det åtföljas av nya medel för gasmackar, men de medel som tidigare fanns för detta lades tvärtom ner 1 januari 2011.

Sista månaden före valet 2010 var miljöbilsandelen 43,7 procent. Hittills i år är den 33 procent – två av tre bilar som säljs är icke-miljöbilar. Bland miljöbilarna har andelen som kan köras på förnybara drivmedel minskat från 70 procent 2007 till under 20 procent i dagsläget – stick i stäv med regeringens mål om en fossilbränsleoberoende fordonsflotta. Nu förvärras kräftgången.

Bilarna står för en stor och ökande andel av Sveriges klimatpåverkan. Det struntar regeringen i. Vårt hopp står nu till att en samlad opposition förmår fälla budgeten i denna del, till förmån för en klimatsmart fordonspolitik.

Jakob Lagercrantz
Mattias Goldmann
Gröna Bilister

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

MiljöbilarRegeringen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.