Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Debatt: Så räddar vi kaffet (och producenterna) från klimathotet

Publicerad: 1 November 2011, 15:54

”Inom fem år ska allt kaffe vi säljer vara certifierat” skriver Lars Appelqvist och Kathrine Löfberg, vd respektive kommunikationsdirektör på Löfbergs Lila i en debattartikel där de även berättar hur certifieringen kommer att stärka både producenterna och tillgången på kaffe i Sverige.


I Sverige betyder kaffe njutning och social gemenskap. I andra delar av världen är den heta drycken viktigare än så. Kaffe är en av världens största handelsvaror, med stor betydelse för länders och människors ekonomi och livssituation. Därför är det viktigt att vi tar oss an de utmaningar som klimatförändringar och en ökad efterfrågan ger upphov till. Att välja certifierat kaffe, till exempel ekologiskt och Fairtrade, är ett steg i rätt riktning.

Nyligen uppmärksammade Korrespondenterna (SVT) hur klimatförändringarna påverkar kaffeodlarna i Colombia. När medeltemperaturen stiger och både regn- och torrperioder blir vanligare och längre försämras förutsättningarna avsevärt. Tyvärr är det här en utveckling som påverkar kaffeodlare över hela världen.

En undersökning bland 540 kaffeodlare i Guatemala, Brasilien, Tanzania, Kenya, Vietnam, Uganda och Elfenbenskusten visar att klimatförändringarna bidrar till att kaffeskördarna minskar och att kvaliteten försämras.

Samtidigt blir vi fler och fler som dricker kaffe. De senaste tio åren har den globala kaffekonsumtionen ökat med 30 procent. Kina, Indien, Brasilien, Ryssland, Indonesien och forna Östeuropa är några av de ställen där efterfrågan ökar kraftigt i takt med att medelklassen växer.

Att utbudet minskar samtidigt som efterfrågan ökar är naturligtvis ingen bra ekvation. På sikt är både kaffeodlare och konsumenter beroende av att kvaliteten förbättras och att produktionen ökar. Det kan både kaffeföretagen och svenska konsumenter bidra till.

Kaffe odlas främst på småskaliga jordbruk i utvecklingsländer. De här odlarna är också de som har svårast att hantera klimatförändringarna. Dels har de svårt att skaffa information om hur de kan anpassa sig till klimatförändringarna, dels saknar de ekonomiska förutsättningar att genomföra förändringar som leder till en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling. Det vill vi ändra på.

För tio år sedan startade vi International Coffee Partners (ICP) tillsammans med fyra andra europeiska familjeägda kaffeföretag. Här arbetar vi aktivt med att förbättra odlarnas livsvillkor genom att öka kunskapen och skapa verktyg så att odlarna kan utveckla sin produktion på ett hållbart och miljövänligt sätt. Vi har redan sett flera exempel på odlare som lyckats öka sina skördar och inkomster.

Samtidigt utökar vi kontinuerligt utbudet av certifierat kaffe. Idag är 20 procent av allt kaffe som säljs i Sverige certifierat. Även om fler och fler är beredda att betala några ören extra per kopp tror vi att det går att göra mycket mer. Därför har vi en ny tuff målsättning; inom fem år ska allt kaffe som Löfbergs Lila säljer vara certifierat. Det gör det lättare för de konsumenter som vill göra skillnad – en skillnad som förbättrar situation i odlarländerna och som säkrar svenskens tillgång till gott kaffe.

Lars Appelqvist, vd, Löfbergs Lila
Kathrine Löfberg, kommunikationsdirektör, Löfbergs Lila

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.