Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Debatt: Svensk miljöredovisning sänker företagens konkurrenskraft

Publicerad: 18 juni 2010, 07:31

De svenska företagen efterfrågar tuffare och tydligare krav, men de nuvarande kraven på miljöinformation sänker istället deras konkurrenskraft och gör dem slöa. Det hävdar Pär Lundberg och Mikael Lindgren från Argentum i ett debattinlägg.


Den nya miljölagstiftningen REACH gör att kraven på miljörapportering numera är lika stränga som för ekonomisk redovisning – i teorin. I verkligheten ser kraven helt annorlunda ut.

Myndigheternas uppföljning är alltför slapp och medan en ekonomisk rapport görs på bara några dagar kan en miljörapport idag ta sex till åtta veckor att ta fram. De svenska företagen efterfrågar tuffare och tydligare krav, men de nuvarande kraven på miljöinformation sänker istället deras konkurrenskraft och gör dem slöa. Varför ska de svenska företagen låta sig avtrubbas på grund av att politikerna inte har koll på läget?

Miljörapporteringen har länge varit en mycket lågt prioriterad fråga hos företagen och myndigheternas dåliga uppföljning på miljöredovisning gör dessutom att företagen hamnar på efterkälken ytterligare. Trots REACH ligger Europa långt efter. Medan myndigheterna i USA kräver att företagen redovisar sina miljörapporter varje vecka är motsvarande EU-krav hela
15 månader! Det säger sig självt att risken för en miljökatastrof är större på 15 månader än på sju dagar.

Detta är inte bara en lag- och en myndighetsfråga. Marknadens krav på företagen är på väg att ändras genom ett växande miljömedvetande bland konsumenterna och alltfler kan komma att bli beredda att betala mer för att få denna information. Redan idag betalar alltfler exempelvis för bilar med bättre miljöprofil.

Genom tätare rapporteringsperioder uppnår myndigheter och politiker inte bara en bättre miljö, utan företagen vinner också på det genom modernare produkter. En snabbare och mer effektiv redovisning gör företagen mer konkurrenskraftiga och ger dem ett bättre marknadsvärde. Vissa företag har insett detta och därför tagit egna initiativ i syfte att producera miljörapporter lika ofta som ekonomiska rapporter. På så sätt undviker de ekonomiska risker, samtidigt som de bygger sin image och höjer medvetenheten inom företaget.

Detta är en överlevnadsfråga för företagen och företagsledningarna måste sätta upp egna krav på miljörapportering i sina agendor och i sina affärsplaner. De som inte kan styra i realtid utifrån sin miljöinformation kommer inte att klara konkurrensen i framtiden. Mycket av informationen finns redan i andra system i företaget och denna kan återanvändas även för miljöstyrning. Det finns hjälpmedel för att få realtidsinformation och redan idag är det lätt att räkna hem sådana investeringar. De företag som redan insett vikten av detta ”tjänar pengar samtidigt som de räddar världen”. De som vill överleva i framtiden måste börja agera med miljön som konkurrensmedel. Med dagens trubbiga krav kommer företagen aldrig att bli vassa nog!

Pär Lundberg, operativ chef, Argentum Environment
Mikael Lindgren, vice vd, Argentum Group

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.