Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Den dystra sanningen om klimatsmart mat?

Publicerad: 8 April 2010, 07:23

Nu hävdar forskare att ditt val av mat inte påverkar klimatet nämnvärt. Människors konsumtion av kött tycks därmed inte utgöra det hot mot klimatet som tidigare hävdats.


Ämnen i artikeln:

Jordbruk

Försöker du äta klimatsmart? Nu visar det sig att det kan vara svårare än man tidigare trott. Enligt en grupp finländska forsakare som räknat utsläpp av växthusgaser från olika dieter spelar det inte så stor roll för klimatet vad du väljer att äta. Det är inte ens särskilit stor skillnad mellan köttätare och veganer när det kommer till utsläpp.

Forskarna,
som är verksamma vid MTT, Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi, har räknat på fyra sätt att äta och hur dessa påverkar utsläppen, skriver Sydsvenska Dagbladet. Forskarnas slutsatser är att den person som väljer att följa Livsmedelsverkets kostråd bara minskar sina utsläpp med 2 procent jämfört med genomsnittspersonen.

Inte mycket klimatsmartare är vegetarianen som tillåter sig ägg och mejeri. Hon minskar bara sina utsläpp med 5 procent jämfört med genomsnittspersonen. Inte ens veganen lyckas minska sina växthusgasutsläpp särskilt mycket – 7 procent.

Enligt
forskarna har mat och klimat kommit för mycket i fokus. I Sydsvenskan illustrerar man med ett räkneexempel.
– Om tio procent av Finlands befolkning blev veganer skulle utsläppen av växthusgaser minska med 0,7 procent, säger Helmi Risku-Norja till Sydsvenskan.

Forskarna
har publicerat sina rön i den vetenskapliga skriften Progress in Industrial Ecology. Utöver att matvalet inte påverkar utsläpp särskilt mycket slår man fast att det är själva brukandet av jorden som ger störst utsläpp.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Jordbruk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.