Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Den nya trenden som får julhandeln att floppa

Publicerad: 22 December 2011, 10:00

Den krisande julhandeln är ett tecken på att kunderna börjar få nya preferenser och vill ha ett mer hållbart samhälle. Det menar Filippa Bergin, grundare av det nya investmentbolaget ”Invest in change.” – Nu börjar vi hitta andra sätt att driva affärer som bygger på annat än effektivitet, volymförsäljning och masskonsumtionen, säger hon.


Årets julhandel ser ut att omsätta mindre pengar än tidigare år. Många butikskedjor började till och med i god tid före jul rea ut sina lager. Enligt Filippa Bergin, grundare av det nystartade företaget Invest in Change, är det tecken på att allt fler svenskar söker företag som skapar kundnytta på andra sätt än genom att endast sälja produkter.

– Min bild är att insikten och tanken om att vår konsumtionslivsstil inte är hållbar har väckts hos många kunder, säger Filippa Bergin och håller upp en av Sveriges största dagstidningar.  Här står det svart på vitt. I princip alla intervjuade i reportaget säger att de slutat storkonsumera inför julen, att de prioriterar andra värden och behov.

Filippa Bergin har en gedigen bakgrund – bland annat som hållbarhetschef för Axstores som ägs av Axel Johnsson AB och på Amnesty Business Group. Hennes nystartade bolag Invest in change kommer att investera i företag med nya hållbara affärsmodeller.

– Jag ser att vi börjar gå in i en ny ekonomi som fokuserar på kunden och relationen till kunden. Eftersom affärsidén inte är bara effektiv produktion så kan bolagen vara med kreativa i att hitta lösningarna på kundens önskningar, på andra sätt än genom att sälja en produkt. Jag ser en ny tid med affärsidéer som inte bygger på ett volymuttag av resurser. Man kan säga att vi ersätter arvet efter industrialismen, säger Filippa.

– Jag är inte tillväxtkritiker och det här betyder inte att försäljning och affärsverksamhet går under – utan det handlar om en anpassning och utveckling av tjänster och produkter som blir mer hållbara och behovsanpassade, säger Filippa och konkretiserar. Jag vill inte köpa leksaker till mina barn, utan jag vill ha glada lekande barn, Jag vill inte äga en bil i innerstan, utan jag har ett behov av transporter.

I Miljöaktuellt magasin nummer 1 – 2012 av Miljöaktuellt kan du läsa en längre intervju med Filippa Bergin

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.