Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Den oväntade och positiva effekten av Volkswagens dieselfusk

Publicerad: 5 juli 2016, 16:18

Dieselfusket kostade Volkswagen enormt mycket – i reda pengar, minskat aktievärde och skadat varumärke. Men i Sverige påverkades inte försäljningen alls. Det så kallade ”dieselgate” förde också med sig något positivt.


Ämnen i artikeln:

Hållbara Transporter

Dieselskandalen var enligt VW:s Sverigechef Sten Forsberg utan tvekan en chock för honom och för hela företaget. I Sverige påverkar fusket 234 000 bilar och Volkswagen har under nio månader arbetat för att hjälpa kunderna i företagets 134 serviceverkstäder. Hittills har man lyckats justera 34 000 bilar. Att det inte är fler beror enligt Sten Forsberg förmodligen på att kunderna väljer att invänta justeringen tills det är dags för den planerade servicen av bilen.
Dieselskandalen till trots påverkades aldrig den svenska försäljningen av Volkswagens bilar. Sten Forsberg berättar att den istället faktiskt ökade.
– Vi hade förstås inga större förhoppningar efter krisen men försäljningen har faktiskt varit något bättre än innan skandalen. Mycket av framgångarna beror på att vi ganska kort efter krisen lanserade vår laddhybrid Passat GTI som har tagit in stora order. Passat GTI står i dag ensam för 30 procent av marknaden för så kallade supermiljöbilar.

Skandalen har också bidragit till en positiv sak. Att Volkswagens omställning mot en fossilfri fordonsflotta accelererade kraftigt.
– En kris kan också vara nyttig i någon form. Den här krisen var plågsam och oacceptabel, men den har också skyndat på vår omställning. Det kan man se tydligt nu, säger Sten Forsberg.
Och visst har det hänt saker. Volkswagen har i stort sett bytt ut hela sin koncernledning. De har just släppt ett nytt strategidokument som gör klart att företaget ska bli absolut ledande inom elbilar. 2025 vill Volkswagen årligen sälja två till tre miljoner elbilar. De planerar en stor batterifabrik som gör dem självförsörjande och så att Volkswagen själva kan tekniken. Volkswagen vill också bli ledande inom autonoma fordon och de planerar att anställa 1 000 ingenjörer bara för att jobba med mjukvaran till de självkörande bilarna.

– Krisen har varit fruktansvärd, med det Volkswagen som kommer ut nu på andra sidan är faktiskt ett starkare och bättre företag. Vår nya vision är att vara ett företag som tillhandahåller hållbar mobilitet, i visionen finns inte ett ord om bilar.

Sten Forsberg anser att Volkswagen aldrig hade kommit så långt inom hållbarhetsområdet utan krisen med dieselfusket.
– Jag tror att den här krisen om några år kommer att ses som en ”turbocharger” där företagets tvingades till förändring.

Ämnen i artikeln:

Hållbara Transporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News