Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Designade möbler i wellpapp visade sig vara lyckad affärsidé

Publicerad: 2 Mars 2006, 20:19

Sergej Gerasimenko tänkte inte på företag när han började designa möbler i återvinningsbar wellpapp. Han skaffade en lokal för att kunna skapa. Folk passerade på gatan och gillade vad de såg. Därmed hade han sina första kunder.


Möbler och inredning som kan framställas med små resurser, och som enkelt kan återvinnas genom att förpassas till kartonginsamlingen. Det borde ligga rätt i tiden när kretsloppssamhället blir allt mer av en realitet.
I vissa sammanhang fungerar wellpappsinredningen mycket bra. Sergej Gerasimenko, med det egna företaget Returdesign, har funnit sin del av inredningsmarknaden.
– Idag är jag mest nischad mot inredning för mässor och utställningar. Det är ofta kortvariga situationer, en dag, en vecka eller en månad. Då är det oslagbart, är hans egen uppfattning.
Lätt att transportera genom låg vikt. Smidigt att sätta upp, genom enkel konstruktion. Går snabbt att riva, och vill man inte använda det flera gånger, är alltså returhanteringen enkel att ordna.
Men är det hållbart? Inredning i wellpapp låter inte riktigt förtroendeingivande. Den uppfattningen får jag revidera. Papp-pallen jag erbjuds vid besöket i Returdesigns lokal i Stockholm ser inte mycket ut för världen. En sittstund på den ändrar min uppfattning; den är lätt men känns stadig och är riktigt behaglig. Det är möbler för ett hållbart samhälle.
Sergej har designat ett standardiserat bassortiment, som tillverkas hos underleverantör.

Andra möbler och annan inredning finns också, men bara i enstaka exemplar. I hans arbetslokal hittar vi fåtöljer, stolar och en rejäl förvaringshylla i naturfärgad wellpapp.
Mycket tycks möjligt att framställa i wellpapp. Han berättar om en säng han gjort till det egna hemmet. Och det finns kärl för återvinning i wellpapp, som givetvis kan återvinnas.
Säljkanalerna är dels några utländska återförsäljare som finns på webben, dels Returdesigns egen hemsida. Köpare som vill beskåda möblerna i verkligheten får ta sig till lokalen i Stockholm.
– Jag har tidigare sålt via NK och Designtorget, och via egen butik. Men det går mer åt att ha ett showroom där jag visar upp möblerna för kunderna, medan själva försäljningen flyttar till webben, förklarar han.
Han började formge i wellpapp för 15 år sedan. Men det var inte någon framsynt idé om resurssnåla möbler eller guldkruka vid affärsregnbågens slut som drev Sergej. Det fanns ingen stor plan, utan skapandet och företagandet har styrts mycket av slumpen och vad Sergej funnit längs livets slingriga stig.

Det hela tog sitt avstamp i hans tidiga karriär, som utbildad arkitekt och byggingenjör. Han trivdes inte i yrkesutövningen där byggherren bestämde det mesta. Han ville bort.
– Det växte fram en insikt att det skulle vara roligare att själv jobba med design i wellpapp.
Grunderna i att konstruera med wellpapp lärde han sig under arkitektutbildningen i Ungern.
Han skaffade en lokal och började skapa.
– Lokalen hade skyltfönster mot gatan, och snart stod folk utanför och frågade vad jag gjorde.
Sergej fick sina första uppdrag av kunder som behövde hjälp inredningen. Rätt snart stod det klart att inredning för mässor och tillfälliga utställningar var ett område där wellpappsdesignen passade förträffligt.
Sergejs inredning nådde synliga arenor, vilket födde nya beställningar. Han behövde inte anstränga sig med aktiv marknadsföring, snarare har han hållit emot.
– Jag har gjort det till en sport att inte söka nya kunder. Främst vill jag ta hand om de befintliga kunderna, och göra dem nöjda.
Nya kunder kommer ändå. Sergej kan berätta att han lyckats sälja in skärmar i wellpapp inför höstens val till ett 100-tal kommuner, vilket ska ersätta de otympliga stålskärmar som annars brukar skydda valhemligheten.

Sergej försöker jobba nära kunderna, när han ska utveckla nya möbel- och inredningskoncept.
– Jag får ofta idéer från kunderna utifrån deras behov inom inredning. Det är mycket ge och ta mot kunderna.
Affärerna är viktiga för Sergej, men som den kreatör han i grunden är, är och förblir skapandet själva kärnan. Men det har varit svårt att balansera dessa intressen, klargör han.
– Jag skulle inte vilja leva på stipendier eller bidrag, utan vill klara mig själv och göra rätt för mig. När jag blickar tillbaka märks det att när affärerna tagit över har skapandet gått under.

Konsekvenserna av denna inställningen blir synlig när jag frågar hur lönsamt företaget är.
– Om lönsamheten fick styra skulle jag vara tvungen att ta tråkiga uppdrag. Därför har jag ibland tackat nej. Målet är att ha uppdrag som är både roliga och bra betalda.
Svaret landar i ett konstaterande att designverksamheten går så bra att han kan försörja familjen, med fyra barn. Men egentligen gillar han inte frågan:
– I Sverige pratar vi så mycket om pengar. Visst måste man tjäna pengar, men det viktiga är att göra något du står för och att du trivs med jobbet.
Förutom Returdesign har han en deltidsanställning vid Origonen AB. Företaget beskriver sin verksamhet som "nytta med nöjesfält", där man får utforska och lära matematik med både hjärnan och övriga delar av kroppen. Bland annat använder man wellpappmodeller skapade av Sergej.
När Sergej började med wellpappdesign var det inte miljövänlighet och återvinning det första han tänkte på. Insikten om materialets fördelar som resurssnålt är något som vuxit fram med tiden.
Idag ser han att det miljövänliga inslaget bidragit till framgången:
– För många kunder, de allra flesta, är det viktigt med miljövänlighet, säger han.

Returdesign har ändrat skepnad under resans gång. En tid aktiebolag med ett par anställda, idag enskild firma med Sergej själv.
– Det finns mycket myter om fördelar med aktiebolag, anser Sergej. Förut hade jag aktiebolag för att kunna vara med vid upphandlingar, men man kan inte neka order till en enskild firma längre. Aktiebolag har också en krånglig redovisning och krav på revisor, vilket skapar onödiga utgifter.
Björn Åslund

FAKTA/Returdesign
Ägare:
Sergej Gerasimenko
Årsomsättning (2004): 875 000 kr
Antal anställda: 1
Hemort: Stockholm, Kungsholmen
Affärsidé: Formgivning av möbler och inredning i wellpapp och andra lämpliga material.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.