Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Det våras för elhojarna

Publicerad: 23 Mars 2009, 12:33

I sommar möts pionjärerna i värdens första TT-lopp med noll utsläpp.


I väntan på elbilarna varvar elhojar loss i klassiska TT-loppet på Isle of Man i sommar. Världens första lopp utan utsläpp, säger organisatörerna som backas upp av motorcykelklubbar och tillverkare. Tre fabrikat är anmälda, men de är alla så olika att kan bli ett mycket ojämnt lopp.

Först ut på banan var en brittisk prototyp, byggd på chassit från en Suzuki GSX750 och inklädd i klassisk strömlinjeformad kåpa. Den visade i december som ett slags startskott till sommarens TTxGP-lopp. Men i det skick den visades upp då klarar den inte tävlingens 54 kilometer på full gas (full ström?) så det blir att hushålla med batterierna. När cykeln kommer i produktion får den ett nytt chassi av kompositmaterial, regenerativa bromsar och kanske framhjulsdrift.

En riktig genomdesignad utmanare kommer från amerikanska Mission Motors. Forrest North deltog i Stanforduniversitetets solcells driva bildprojekt på 1990-talet och jobbade med elbilen Tesla innan han startade eget för att bygga hojen Mission One. Med en toppfart runt hundra knutar är den favorit inför racet i juni.

Design präglar också nykomlingen Enertia från företaget Brammo i Oregon. Det är mer en vardagshoj med sina 90 km/h och upprätta sittställning. Ett självbärande kolfiberchassi har plats för sex litium-järnfosfatbatterier. Tre timmars laddning ska räcka till mellan 60 och 70 kilometer. Också här plats för taktikkörning alltså.

Kanske kommer brittiska KTM med sin Electrical Enduro, en dirt-bike i lättviktsklassen som väntas gå i produktion nästa år. Från Japan meddelar Honda och Yamaha och de har elhojar på gång, men först om två år. Flera tillverkare kommer säkert med i racet till marknaden. Det är ju betydligt enklare och billigare att utveckla en eldriven tvåhjuling än en hel bil – de behöver ju inte ens en växellåda – och eldrivna trampcyklar och moppar har ju funnits i flera år. Så motorcykeln slår nog bilen med månader eller år!

Pär Rittsel

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.