Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

”Dialog med företag effektivare än uthängning”

Publicerad: 9 mars 2004, 07:04

– Det är dialogen med företagen som gör att jag tycker att det är spännande att arbeta med Amnesty Business Group, säger Kajsa Lindståhl, som nu efterträder Lars A Stålberg på ordförandeposten. Att dialog både är meningsfullt och samtidigt ger resultat är något som hon är helt övertygad om.


Efter nästan två decennier som fondbolaget Bancos motor i satsningen på ideella och etiska fonder fick Kajsa Lindståhl nyligen nya utmaningar när hon i slutet av februari blev ordförande i Amnesty Business Group. Här ska hon stödja företagen i deras arbete med mänskliga rättigheter och samma metod som på Banco kommer att användas – dialogen.

Något särskilt i din bakgrund som du kommer att ha nytta av i arbetet som ordförande för Amnesty Business Group?

– Jag ska vara en brygga mellan Amnesty Business Group och företagens värld, eftersom jag är van att kommunicera med företag sedan många år tillbaka. Särskilt under mina senaste 18 år har jag haft mycket kontakt med börsföretag.

Hon menar att det är ganska lätt hänt i näringslivet att man reagerar med osäkerhet och rädsla när ideella organisationer tar kontakt och tar upp hela komplexet runt internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter, ILO-konventioner med mera. Det är komplicerat material.

Du vill att fler företag ska bli aktiva i frågan om mänskliga rättigheter genom att gå med i Business Forum. Hur ska ni konkret gå till väga för att få fler företagsmedlemmar?

– Det är många företag som spontant tar kontakt med oss och frågar om företagens roll i det här problemkomplexet: Hur gör vi? Var börjar vi? Vari ligger problemen? Det är en kontaktväg, säger Kajsa Lindståhl.

Knackar dörr hos företag

– En annan väg är att aktivt söka upp företagen och berätta vad Amnesty Business Group är, hur vi jobbar och varför vi tycker att de ska gå med och stödja den här verksamheten. Som företag gör man det i Business Forum, medan medlemmarna i Amnesty Business Group är privatpersoner.

– Så det blir för mig att fortsätta knacka dörr och jag kommer att använda mitt nätverk att ta kontakt i alla möjliga och omöjliga sammanhang, säger Kajsa Lindståhl.

Hon påpekar att man måste ha respekt för att det här är en stor fråga för företagen att ta ställning till, vilket gör att det tar tid innan man kan vänta sig få ett positivt svar.

Du tycker att dialogen är viktig. Kan du utveckla det?

– Att jag trycker på dialogen beror på min erfarenhet från Bancotiden. Det är däremot lättare att plocka poäng om man istället för dialog går ut och brännmärker, säger Kajsa Lindståhl.

Hon tar ett exempel med ett svenskt företag som misstänks för att vara inblandat i kränkningar av mänskliga rättigheter i något land. Det uppdagas i tv eller i en tidningsartikel. I ett sådant läge är det väldigt lätta när massmedia ringer att svara: ”Ja, det ser inte bra ut, vi säljer våra aktier!”

– Men det är inte en framkomlig metod. En rubrik i tidningen blir det och möjligen har du kortsiktigt plockat poäng för din egen del, men vad har vi åstadkommit utöver detta? frågar hon sig.

I stället har Banco arbetat genom att ta kontakt med det ifrågasatta företaget, diskutera vad som har hänt och hur de tänker gå vidare. Diskutera, informera och ge råd. Och på så sätt arbetar ju även Amnesty Business Group. Dialogen är ett sätt att åstadkomma förändring.

Oftast okunskap vid kränkningar

– Det är ytterst få svenska företag, om några, som är ovilliga att efterleva mänskliga rättigheter, utan det handlar i så fall om okunskap. Man sitter i Sverige och det är väldigt långt bort till de länder där det är akuta problem, säger Kajsa Lindståhl.

Som stöd till företagen kan Amnesty Business Group erbjuda landriskanalyser specifikt för en bransch. De bygger på de kunskaper om kränkningar av mänskliga rättigheter som finns samlat internationellt inom Amnesty. Genom en landriskanalys kan ett svenskt företag få hjälp att kartlägga problem som kanske finns i ett land i samband med att man planerar att etablera ett dotterbolag, köpa upp ett bolag eller hitta en ny leverantör. Då kan man ju också ta ställning internt i företaget. Hur ska vi agera?

– Det är ett förebyggande arbete som Amnesty Business Group kan hjälpa till med genom att tillhandahålla information. Men företaget måste själva göra arbetet och utforma sina egna riktlinjer. För att kunna göra detta måste man veta vari problemen ligger, säger Kajsa Lindståhl.

Anne Nilsson
anne.nilsson@idg.se

FAKTA/Amnesty Business Group

Ideell förening inom svenska sektionen av Amnesty International. Företagsmedlemmar ingår i dess Business Forum. För att få delta som företag krävs bland annat att man tar fram och inför en policy för mänskliga rättigheter i verksamheten, gör en riskanalys, utbildar ledning och anställda i policyn samt informerar leverantörer, kunder och samarbetspartners om sin policy. Fyra gånger per år hålls utbildningar och rundabordskonferenser baserat på Amnestys kunskaper och de krav som ställs på företagen. I dag är tolv företag medlemmar, däribland ABB, Hennes & Mauritz och Skanska. Mer information: www.amnesty.se.

FAKTA/Kajsa Lindståhl

Ålder: 60 år.
Familj: Man, utflugna barn och barnbarn.
Intressen: Musik, litteratur och natur.
Bakgrund: Vd för Banco Fonder mellan 1985-2000 och därefter arbetande styrelseordförande fram till 2003, då hon lämnade samtliga formella uppdrag för Banco. Dessförinnan arbetade hon 15 år inom Bonnierkoncernen och några år på revisionsfirman PricewaterhouseCoopers.
Jobbar just nu med: Några styrelseuppdrag och startade i höstas egen rådgivningsverksamhet inom den finansiella sektorn.
Utbildning: Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.
Medlemskap i Amnesty: Blev under hösten 2003 medlem i såväl Amnesty som Amnesty Business Group, men har stött Amnesty under många år via Bancos ideella Humanfonden.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.