Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Digitalflag når ny marknad med hjälp av miljöprofil

Publicerad: 29 Mars 2006, 14:24

Digitalflag i Göteborg är Europas enda leverantör av digitalt tryck som har fått utmärkelsen EU-blomman. Detta tack vare att företaget trycker på polyester som är mer miljövänligt än PVC. – EU har som ambition att fasa ut PVC så på sikt har vi en stor konkurrensfördel jämfört med andra tryckerier, säger Yvonne Westberg, ansvarig för marknad och försäljning på Digitalflag.


Digitalflag startade hösten 2004, men har en företagshistoria från 1997. Då i form av ett dotterbolag till Q-Matic, under namnet Texdot AB, vilket arbetade med att utveckla teknik och maskiner för att trycka digitalt i stora format. När Texdot lades ner 2004 köpte fem av de anställda maskinerna och startade produktion under namnet Digitalflag.
Förra årets produktion omfattade 32 000 kvadratmeter stickad polyester, som såldes som flaggor, storbilder, vepor och banderoller. Digitalflag trycker i fyrfärg upp till två meters bredd utan skarv och bredare produktioner sys ihop till stora ytor. Rekordet hittills är 50 x 80 meter. Polyestern som används är utvecklad i nära samarbete med en extern partner vilket har bidragit till märkningen med EU-blomman. Detta gör att Digitalflags polyester är mer miljövänlig än konventionell polyester och PVC, vilket ofta används vid tryckning av storbilder. PVC måste dessutom skickas in för destruktion av slutanvändaren, vilken är belagd med en miljöavgift.

För att få använda EU-blomman
så krävs att tillverkaren har klarat tester och dokumentation som visar att produkterna klarar de krav på miljö, hälsa och funktion som ställs. Blomman tar hänsyn till produktens miljöbelastning under hela livscykeln.
Licenskostnaden för EU-blomman är 0,15 procent av omsättningen.
– För oss var det självklart att välja EU-blomman. Våra kunder finns idag i Norden, men målet är att växa i hela Europa och därför ville de ha en miljömärkning som är lätt att marknadsföra utomlands. EU-blomman är den ledande miljömärkningen i EU och känns igen av cirka 370 miljoner konsumenter, vilket är en stor marknad, säger Fredrik Blidner, företagets vd.
– Nackdelen är att vi är låsta till en tygleverantör, då det endast är en leverantör av den stickade polyestern som har blivit EU-blommangodkänd, säger Fredrik Blidner vidare.
– Den stickade polyestern och färgerna som vi använder har stora fördelar miljömässigt, men många tror att det är dyrare när det är miljövänligt, fast vi är konkurrenskraftiga. Trots att många företag, både privata och kommunala bolag, har miljöpolicies och tydliga miljömål för sin verksamhet, så bortser ändå de flesta från miljön när de gör sina inköp, vilket förvånar mig. Vi hade trott på en tydligare konkurrensfördel genom att vår produkt är mer miljövänlig, men ärligt talat så är miljö något som många företag gärna talar om, men som de väljer bort när det kommer till inköpen. En del kunder ser EU-blomman som ett mervärde, men än så länge är det endast ett fåtal kunder som ställer tydliga miljökrav, säger Yvonne Westberg och fortsätter:

– Vi bedömer dock att miljön komme
r att bli ett allt viktigare försäljningsargument om 5–10 år och det finns ambitiösa företag som tar dessa frågor på allvar redan nu. Bland våra kunder finns bland andra Ikea och Stena Line och för dem har vår EU-märkning varit viktig. De arbetar strategiskt och konsekvent med miljöfrågor, vilket också underlättar för deras inköpare.

Att Digitalflag valt bort PVC
och istället använder polyester gör att den tryckta produkten får lite andra egenskaper, bland annat så har den lägre vikt vilket gör att den är lättare att montera och demontera. Det i sin tur leder till lägre monteringskostnader för kunden och det blir också lägre fraktkostnader. Polyestern kan tryckas rakt genom, så färgerna är lika starka på båda sidorna och den har också bra UV-beständighet.
– Vårt material går lätt att vika ihop, något som flera kunder har efterfrågat. Produkterna är också brandklassade till klass B1-godkända, vilket gör att de kan användas inomhus i offentlig miljö, exempelvis mässhallar, säger Fredrik Blidner, företagets vd.

Nu vill Digitalflag vidareutveckla
sin verksamhet och få en komplett produktlinje som är EU-blommanmärkt. För att det ska vara genomförbart måste de produkter som inte är gjorda i polyester testas och godkännas. De är tillverkade av nätpolyester och nonvowen. Företagets bedömning är att dessa produkter klarar testerna, men de måste genomföras innan man får använda någon märkning.
– Vi vill också utveckla produktionen så vi får ännu kortare leveranstider och kan köra flera produktioner parallellt. Idag är konkurrensen hård inom tryck och det kommer allt fler tryckerier som vill in på marknaden, framförallt från Östeuropa och Asien. Vår styrka är snabba leveranser och närheten till kunden. EU-blomman är mervärdet, avslutar Fredrik Blidner.
Ann-Sofie Borglund

Fakta/Digitalflag
Vd:
Fredrik Blidner
Ägare: 5
Omsättning 2005:
4 miljoner kronor
Antal anställda: 6
www.digitalflag.se
Affärsidé:
Producera stora bilder på ett miljövänligt sätt.
Fakta/EU-blomman
EU-blomman
är EU:s officiella, europeiska miljömärkning. För att få använda EU-blomman måste tillverkarna klara tester och visa dokumentation att produkterna klarar de krav på miljö, hälsa och funktion som ställs. Kraven tas fram av nationella organisationer i EU:s medlemsländer och i Sverige sköts arbetet av SIS Miljömärkning AB.

Kraven varierar
mellan olika produkter. Gemensamt för alla produktgrupper är att:
Hänsyn tas till produktens miljöbelastning från råvara till avfall, dvs. under produktens hela livscykel. Kraven gäller energiförbrukning, vattenförbrukning, luftförorening, avfallsproduktion, hållbart skogsbruk samt buller- och markföroreningar. Produktens användning av naturresurser vägs också in.
Krav ställs på produktens kvalitet och funktion. Produkten måste vara minst lika bra som likvärdiga produkter på marknaden.

EU-blomman
har tagit fram kriterier för 21 produktgrupper.
EU-blommans mål är att bidra till en mindre miljöbelastande konsumtion inom EU.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.