Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Din egen DNA-profil till fyndpris

Publicerad: 2 December 2008, 08:25

2013 ska det gå att få en persons hela DNA sekvenserat på en halvtimme för under 1 000 dollar.


Att sekvensera en persons hela DNA är så dyrt och tar så lång tid i dag att bara en handfull personer har fått en fil med sin egen DNA-sekvens i, men om fem år kan det vara vardagsmat. Det räknar i alla fall Pacific Biosciences med för de har utvecklat en metod som ska göra det mycket snabbare och billigare att ta fram kompletta DNA-sekvenser.

Istället för att bryta ner sekvensen i små bitar och analysera dem var för sig så bygger Pacific Biosciences metod på att de använder ett enzymet polymeras som monterar ihop DNA-strängen. Pacific Biosciences tar en av DNA-strängarna och låter enzymet lägga in de nukleotider som passar in vilket gör att DNA-strängen återskapas.

Det finns fyra varianter av nukleotider och var och en av dem förses med ett särskilt färgämne. När enzymet sätter dit en nukleotid ”blixtrar” det till och det går att registrera vilken färg det var och därmed vet man också vilken nukleotid som sattes in. På så sätt går det att i en löpande process registrera en persons hela DNA-sträng.

Nu är blixtarna svåra att se på grund av att de är så svaga i förhållande till bakgrundsljuset så ett av genombrotten Pacific Biosciences metod står för är att de lyckat konstruera en metalltub som bara är 20 nanometer i diameter där DNA-strängen analyseras. Det minimerar bakgrundsljuset och gör det möjligt för instrumenten att registrera färgen på blixten.

2010 räknar företaget med att ha en kommersiell produkt färdig och 2013 tror man att det bara kommer att ta en halvtimme att sekvensera ett helt genom med 99,999 procents exakthet och att det ska kosta runt 1 000 dollar.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.