Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 2 December 2016, 11:50
Många fruktar att Donald Trump ska ha en negativ påverkan på klimatarbetet, men nu visar en ny undersökning att hans presidentvalskampanj åtminstone bidragit till att klimatfrågorna fått ett större utrymme i medierna.
Ämnen i artikeln:
VäxthuseffektenMånga fruktar att Donald Trump ska ha en negativ påverkan på klimatarbetet, men nu visar en undersökning från Retriever och Vi-skogen att hans presidentvalskampanj åtminstone bidragit till att klimatfrågorna fått ett större utrymme i medierna. Mellan 1-25 november skrevs totalt 6509 artiklar om klimatet i svenska medier, det är mer än 1000 fler än månaden innan. Donald Trump omnämndes i 38 procent av alla svenska artiklar som handlade om klimatfrågan, motsvarade andel för Hillary Clinton var 11 procent.
Men fokuset på Donald Trump fick samtidigt negativa konsekvenser för klimatmötet i Marrakesh som hamnade i medieskugga. Under veckorna runt mötet publicerades 1177 artiklar om mötet. Det kan jämföras med de 8 714 artiklar som skrevs om klimattoppmötet i Paris 2015.
Lina Rosengren
Ämnen i artikeln:
Växthuseffekten