Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Duellen: Om flyget, tåget, bilen och vindkraften

Publicerad: 9 juli 2010, 07:25

Femte och sista ronden inleds med hur de vill utveckla den svenska infrastrukturen och avslutas med vindkraftsfrågor.


Ämnen i artikeln:

Miljöpolitik

Här är femte och sista ronden mellan statsminister Fredrik Reinfeldt och socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin.

FRÅGA 1. Vilken roll spelar bilen, flyger respektive tåget i arbetet med att möta klimathotet?

MONA: Bilen har ett stort frihetsvärde för många. För andra är den helt nödvändig för att kunna ta sig till jobbet. Samtidigt kommer cirka 40 procent av de svenska växthusgasutsläppen från transporter. Därför måste vi stimulera fram nya bränslen och nya tekniker för våra bilar och få fler att välja kollektivtrafik i våra storstäder.

– Flygets roll när det gäller inrikesresor har minskat. Det är naturligt att den utvecklingen fortsätter när vi investerar i nya snabba järnvägsförbindelser. I en globaliserad ekonomi kommer däremot internationella flygförbindelser att öka i betydelse. Men det är viktigt att flyget i större utsträckning bär sina miljökostnader. Vi stöder därför ett utsläppshandelssystem för flyget inom EU.

– Sverige behöver kraftiga investeringar i vår infrastruktur, främst av ekonomiska skäl. Vi behöver få snabbare godstransporter och utvidga våra så kallade arbetsmarknadsregioner så att människor har möjlighet att arbeta i ett större område. Med tanke på klimatet är det då för mig en självklarhet att prioritera investeringar i järnvägar och i kollektivtrafiken.

FREDRIK: De är alla viktiga delar av vårt transportsystem och kommer att vara det även framöver. Människor har olika behov och vi har en helhetssyn för transporterna. Därför skiljer vi också på transportmedel och drivmedel. Grunden är att skapa ett omställningstryck genom drivmedelsbeskattning, EU-gemensamma tekniska krav och andra breda styrmedel för att transporterna i större grad ska bära sina egna miljökostnader.

– Det är angeläget att vi hela tiden driver på utvecklingen för att hitta nya och mer miljövänliga sätt att driva morgondagens bilar och flygplan. På så sätt hanterar vi klimathotet och möter samtidigt samhällets framtida behov av transporter och kommunikationer.

FRÅGA 2: Hur ser du på uttagsskatten på andelsägd vindkraft?

FREDRIK: Frågan om uttagsbeskattning är inte en politisk fråga. Skatteverket har gjort en omtolkning av regelverket för beskattning av ekonomiska föreningar, vilket den kooperativt ägda vindkraften påverkas av. För att främja vindkraften höjer vi ambitionen i elcertifikatsystemet, förenklar för etableringen av vindkraft och sätter höga mål för andelen förnybar energi i Sverige.

MONA: Skatten är väldigt problematisk och måste få en snabb lösning. Man kan exempelvis se över begreppet marknadspris som tillämpas vid uttagsbeskattningen.


FRÅGA 3: Ett bygglov för ett vindkraftsverk tar i snitt 3,5 år i Sverige, vilket är nästan sämst tid i Europa. Hur ska du agera för att sänka den tiden?

FREDRIK: Vi har relativt nyligen presenterat ändringar för att snabba på processerna för vindkraftsetableringar och även för processerna kring PBL i stort.

MONA: En del är faktiskt redan gjort, både när jag ansvarade för frågan i den Socialdemokratiska regeringen men också av den nuvarande regeringen. Som energiminister lade jag fram den första vindkraftspropositionen. I opposition föreslog vi Socialdemokrater att dubbelprövningen av vindkraften enligt både miljöbalken och plan- och bygglagen skulle tas bort och när regeringen lade fram samma förslag stödde vi det. Däremot motsätter vi oss det kommunala vetot som regeringen har drivit igenom. Det riskerar att förhindra utbyggnaden av vindkraften. Jag vill att hela den nya lagstiftningen nu ses över så att vi kan vara säkra på att handläggningstiderna blir kortare.

Mikael Salo

Chefredaktör och ansvarig utgivare

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Miljöpolitik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News